סיפור המבול בין נח לגלגמש: מסר וערכים בעקבות עיון מחודש בדמיון ובשונות - גבריאל ברזלי

עמוד:94

94 תחיל המבול . הלאחר שתמו ההכנות והמלך וכל אשר אתו יצאו אל הנהר , בעלילת גלגמש , ד אל הסערה נותן את האות ברעמיםדָאַ . מתוכנן היטבהתיאור נראה בתחילה כמסע מלחמה את עמודי התמיכה שעליהם מיוסדת הארץ וגורם לה לקרוס אלטממוט , ל רגָנֵ , אל השאול . חזקים לפידי אש מלווים את מסע . פורץ את הסכרים ומציף את העולם , נושא הכלים , ה רתָ נינוּ . תוך התהום מתעוררם , לאחר יום שלם של פעילות אלי 21 ם והארץ נגד בני האדם . יהמלחמה שמנהלים אלי השמי . מקצה לקצה התנהגות האליםוברגע אחד משתנה מתואר ככוח עצמאי , ה , המבול לעמוד בפניו . " האלים נבהלו מפני המבול , מסוגלים אינם הםועצום שעוררו מפחיד אותםההכוח מיד . ( 113 - ,115 11 גל ' ) . האלים הצטנפו כמו כלבים , רבצו בחוצות " נוּ נסוגו , עלו שמימה , ממלכת אָ עם הפחד ואיבוד השליטה מתחילים הפקפוקים בצדק ובהיגיון שבהבאת המבול : כיה כמו יולדת , קוננה גבירת האלים יפת הקול : היום ההוא לו ישוב אל העפר , לַ האֵזעקה תי במפחרת האלים רעה , למען ויתי רעה ! איכה ציווי אנוכי במִפְחֶרֶת ) במועצת ( האלים ציו דגים ימלאו - , והמה כבני תי קרב ! אנוכי אנוכי , יולדת בני אנוש , בָּנַי וי ציו – השחית ברואי . ( 116 - 321,11' גל ) תהום ים ! שהם עצמם , הם עוררו כוח חזק ואיום כל כך . במלוא חולשתםהאליםאיבוד השליטה מציג את למפרע מתברר . חולשת הדעתמתגלה אינם מסוגלים לשלוט בו ולהגביל אותו . מעבר לחולשת הכוח , פעלו בשרירותיות , ככל הנראה בלחץושהאלים לא שקלו היטב את ההחלטה להביא את המבול . והביאו על בני האדם את סופםיל מלכם , נלִהשפעתו של אֵ אלוהים בסיפור המקראי . שליטתושלאיבוד השליטה של האלים מנוגד לחלוטין לתיאור מבנה זה מתאפייןסיפור . השל האל במבול באה לידי ביטוי ספרותי במבנה המהודק והמשוכלל של חלשות הגשם ושיבת העולם לקדמותו , יהבאיזון בין שלבי התעצמות המבול וההשמדה לבין שלבי וביטויים דומים , באינקלוזיו של תאריכים , ועוד . המבנה ל מספרי ימיםבחזרה קונצנטרית ש ד בניגוד קיצוני לתוכנו , ומלמד שמה שנראה בעיני אדם כערעורהמסודר כל כך של הסיפור עומ סיפור המקראי איננו האלוהי 22 של האל . כווןכאוטי של סדרי הטבע , הוא למעשה תכנון מדויק ומ . 109 - 96 , 11 גל ' 21 ועמד על שש מול שש , – פסקאותהים עשרת הציג את מבנה הסיפור , חילק אותו לש , 22 - 20 , תש " ט , עמ ' קאסוטו 22 המבנה לדעתי , הוא לא עמד על משמעותו של המבנה וראה בו קישוט ספרותי בלבד . אך . ןהאיזון הקונצנטרי שביניה . סתירה זו משרתת של הסיפורתוכן הכאוטילהוא כלי ספרותי מכוון שמטרתו להבליט את הסתירה , המסודר כל כך את המסר של הסיפור , שכן היא מוכיחה שמה שנראה בעיני אדם ככאוס מוחלט , הוא למעשה תכנית אלוהית מסודרת . 156 - 157 , עמ ' 1987 וונהאם ; 135 - 140 , עמ ' תשע " ב , ברזלי ראו : . בנושא זהלמופת

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר