סיפור המבול בין נח לגלגמש: מסר וערכים בעקבות עיון מחודש בדמיון ובשונות - גבריאל ברזלי

עמוד:91

91 מלך . מחדדת ומדגישה את הזלזול הציני בחיי אדם ובתפקיד הציבורישל אותנפשתים לבני עירו . מהחורבןימלט לבדולהאותם ולהטעות , אלא נתיניו ציל את לה מנסההעיר איננו , זולת בני משפחתו . יש נח , לעומת זאת , הוא אדם פרטי שאיננו נושא באחריות לחיי א שכניו כיוון שאיננו מחויב נח איננו מציל את : הכתובים , די לעמוד על הבדל זה בחינת פשטמ עולהחז " למדרשיכמה וכמהבבקביעה זו . חכמי התורה שבעל פה אינם מסתפקים . אךכלפיהם אינם מסתפקים בציון מעמדו הפורמאלי של חז " ללהציל את בני דורו . יעשה מאמץ נח הדרישה ש נח , המשחרר אותו מאחריות , אלא מבטאים גישה מוסרית המצפה ודורשת מכל אדם לעשות ככל 17 חיי זולתו . לשמור עלכדייכולתו תכן שחכמי ישראליהאם י : נקודה זו , והפירוש הדרשני שהעניקו לה חז " ל , מעלה את השאלה מוסרי - יהודים כמענה יה תוודרשו את דרש , בתקופת המשנה והתלמוד הכירו את עלילת גלגמש עלילת גלגמש הועתקההיא אפשרית . , טענה זולתרבות האלילית הקדומה ? אף שלא ניתן להוכיח לאורך מאות רבות של שנים , והייתה אחת היצירות המפורסמות ביותר בעולם , ותורגמה שוב ושוב ים ישנם רמזים לכך שחלק מהסיפוראך , עד ימי חז " ללא שרדה בצורתה המקוריתהיא . העתיק אךשחכמי ישראל הכירו את עלילת גלגמש , תכןיי 18 . פה - החינוכית עברו בכתב ובעלהמסורתמו לא ניתן לענות תשובה מוחלטת . כך תה ? עלהאם התפלמסו א נשא את קרדומו , חרש הקנים נשא את האבן אשררהשחר עלה , נאספה הארץ אלי . הנג וכמו לו . הגברים עשו במלאכה , בני הבית שזרו את החבלים . הילד הרך נשא את הכופר , האביון . ( 55 - ,48 11 ) גל ' . . מעשה הוביל . - כל כלי ה בעלילהי . אך תיאור הבני ובד עבורועם שלם ע , ידיו - אותנפשתים המלך איננו בונה את הספינה במו . במסגרת תיאור הקמת התיבה הריבועיתמלכותית נכתב כולו בגוף ראשון יחיד , כיאה לכתיבה במשמעות חומר איטום למניעת ( , kupri ) ' כופר ' המילהבטקסט האכדימצויהגדולת הממדים , ה ; ילמדנו , ילקוט תלמוד תורה , ברא ' לא ; ברא ' רבתי , נח , ו , ידה בר " ר , ל , ז ; תנחומא נח , ח ע " ב ; " בבלי סנהדרין , ק 17 . 202 - 204 , עמ ' 1977 ראו גם : זלוטוביץ ושרמן . ; פדר " א כג ; ועוד ( 61 ) עמ ' הגרסה המאוחרת ביותר של עלילת גלגמש היא סיכום כתוב יוונית , שהתחבר במאה השלישית לפסה " נ , על ידי כהן 18 ; 9 - 10 קאסוטו תש " ט , עמ ' ן אצל דיוה , ו 134 - 137 , עמ ' 1969 למברט ומילארד של םמבבלי בשם ברוסוס ) ראו תרגו תנפשתים מופיעים , בצורות שונות , במקורות מהתקופותוהשמות גלגמש , חמבבה וא ( . 41 - 63 , עמ ' 1975 קומורוז ' י שונים . ג ' ורג ם ההלניסטית והרומית , ואפילו במקורות מוסלמיים מימי הביניים , אך מהותם שונה , והסיפורים עליה בחן את המקורות השונים ואת הטענות להמשכיות האפוס בעידן שלאחר כתב היתדות , ומסקנתו היא 60 - 70 עמ ', 2003 שהעלילה , כפי שאנו מכירים אותה , חדלה להתקיים לאחר תום עידן כתב היתדות .

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר