|
|
עמוד:90
90 ללא כל סיבה , שורופק העתיקה , שהאלים החליטו , אותנפשתים מספר לגלגמש על עירו כל האלים נשבעו שבועה חמורה שלא לגלות לבני האדם את 16 נראית לעין , להביא עליה מבול . , אלאֵאׇה שלא יוכלו להימלט או להציל את עצמם בדרך אחרת . גם האל כדי התוכנית הקטלנית , תכוון לקייםמ הוא אין , נשבע , אך ( מי התהום המתוקים ) " סוּפְּבורא האדם , שמושבו ב " אָוהחכמה אֵ נלִיל , שברא את בני האדם , לא מעוניין בהשמדתם , אך נאלץ להישבע בלחץאֵאׇהאת השבועה . , התוכנית לבני האדם , הוא מדבר אל קיר הסוכהתמלך האלים . כיוון שהוא איננו יכול לגלות א . תו פר את שבועמ לא אֵאׇהויש הנכון אמלך שורופק . המידע מגיע אל ה אותנפשתים ןשמעבר לה יש צטווה לבנות ספינה , להעמיס עליה " נפש כל חי ", לנטוש את ביתו ולצאת אלמ אותנפשתים אאה . ( 25 - 26 , 11' גל ) נתֹש עושר , בקש חיים / רכוש מאס , נפש חיֵה " / הים : " הרוס בית , בנה ספינה מכתיב לו את מידותיה המדויקות של הספינה : " הספינה אשר אתה תבנה , לו תהיינה מידותיה , ( elippu ) ' ספינה ' . והנה , למרות שהכתוב משתמש כל העת במילה ( 57 - 59 ; 28 - 30 , 11 ' גל ) תואמות " ספינה . ריבועית מדויקת , מאה ועשרים אמה הצלע , ולא מבנה רגיל שלתיבה - הוא מתאר קובייה . הדמיוןתגאומטריתיבהסיפור המקראי מתאריםה נות , הן הסיפור הבבלי והן שו הלמרות המידות בין שני המבנים מתבטא גם בחלוקת התיבה / ספינה לקומות באמצעות סיפונים ולחלוקת כל קומה . ( 56 - ,62 11 ; גל ' 14 , ' ואשית בר ) רויים " קינים " קלתאים ה השאלה הראשונה ששואל אותנפשתים את אלוהיו היא : " אך מה אשיב לעיר , לעם ציית ללא כל ויכוח או מהבדל משמעותי בין הסיפורים . נח שאלה זו חושפת . ( 35 , 11 ' גל ) ולזקנים ? " , אותנפשתים . זהיר אישמ ואיננו אחריות על אחיו בני האדם נוטל איננו אך , לדבר אלוהיםשאלה הוא איננו יכול לצאת כך סתם אל הנהר , הואממילא , . מלך העיראלא איננו אדם פרטילעומת זאת , חייב הסבר לבני עירו . ת , אלא להיפך . וממו להינצל לא נועד לעזור לבני עירו מחפש אותנפשתים שההסברעם זאת , המלכותיתאחריותו שלא יחשדו במטרות נסיעתו . כדי ם , תו עות אטלדעת כיצד יוכל להמבקשהוא אך בעלילת . להשתלט על הריבוי המופרז של בני האדם של האליםבעלילת את ' רחסיס , מוסבר המבול כניסיון קיצוני 16 ( . חוקרים 14 , 11 ' גל : " האלים הגדולים נשאם ליבם להביא מבול " ) כלל גלגמש , ההחלטה להביא מבול איננה מוסברת ; אברהם תשנ " ה , 396 - ,397 עמ ' 1970 פישרראו : למבול , סיבה מוסריתניתן למצוא אחדים סוברים שגם בעלילת גלגמש לא לצטט את הסיבה המפורשת למבול , שעובדה שמחברי העלילה בחרוגם לשיטה זו חשובה האך . 157 - 161 עמ ' . 273 - 274 , עמ ' 1990 וראו : המילטון המופיעה בעלילת אתרחסיס .
|
אדמוני, אריאל
|