בסבך המאבק על אופייה של אלג'יריה הקולוניאלית, 1962-1954: היהודים בין לאומיות אלג'ירית, צרפת ומדינת ישראל כולל תעודות החושפות את רוח התקופה - מיכאל לסקר

עמוד:380

380 הגיעו כפליטים שאינם זכאים לסיוע , השתקעו בצרפתשה תוניסי השלטון בוהסולטאן המרוקני הן מארגונים ןהם זכו לסיוע הן מקהילות יהודי צרפת והארגונים שבתוכממשלתי . - צרפתי לישראל השתלמה להם יותרת יהודי מרוקו ותוניסיה עליי , לעומת זאת . לאומיים - יהודיים בין . ולכן קשה להגדירם כפליטיםבתחום הקליטה לא אתאך , יהודים מלוב שהחזיקו בדרכונים איטלקייםהסכימה לקלוטאיטליה הפכהכךכתוצאה מ . קולוניאלי - הפוסטהקולוניאלי ו היו נתיני השלטון המוסלמי בעידןשמרביתם מצרים היו חסרי נתינות לעומת בעלי נתינות זרה רבים מיהודיעלייתם ולקליטתם . מוקדישראל ל לאירופה , לאוסטרליה וליבשת אמריקה ; ברובםהיגרוממצריםאו מצרית . בעלי הנתינות הזרה ( 1956 שאיבדו את אזרחותם בעקבות מלחמת סיני ) תויהודים בעלי אזרחות מצריחסרי הנתינות במעמד של פליטים שנזקקו לסיוע הארגון היהודילעיל או לארצותלישראל עשו את דרכם הסוכנות היהודית , ארגון , ) American Jewish Joint Distribution Committee ( האמריקני ' הג ' וינט ' רוב יהודי תימן ועיראק היווהצלב האדום הבינלאומי . , United HIAS Service העלייה היהודי עבורםהאופציה הטובה ביותר , ולפיכך ארצות המערבולא אזרחים של שליטיהםבעלי נתינות לקלוט אותם . ואירופה ויבשת אמריקה לא מיהרששלטונות , בעתהייתה העלייה לישראל ידי - על הם ייקלטו בה במלים אחרות , יהודי אלג ' יריה יכלו להתחבר באופן טבעי לצרפת ש . המדיניות של ממשלות צרפת הייתה מעוגנת במחויבות לקלוט בעלי אזרחות מנגנוני השלטונות הקניית זכויות סוציאליות ; הגנה על הפנסיות משנות ; צרפתית במישורים שונים : השגת דיור זמני עבודתם באלג ' יריה הקולוניאלית ; הענקת חינוך חינם בכל הרמות כאשר כל בתי הספר בתחומים ההולמים אתבמטרופולין פתוחים בפניהם ; סיוע בהסבה מקצועית ; מציאת תעסוקה נמנו לישראלתעלושבחרו להאלג ' יריםבין . סיוע למבוגרים ולנזקקים אחרים וכן כישוריהם שתלבותםההיקףו המרוקני מלך נתיני הנותרוחלקםבמחוז אוראן . יהודים ממוצא מרוקני . ה הוותיקיםיהודי אלג ' יריהתגמד בהשוואה לזו שלבתרבות צרפת שאולי העדיפו להישאר באלג ' יריה התעורר החשש מתהליכי בקרב אלהיתרה מזו , שיחדרו אל על חשבון השפה והתרבות הצרפתית – הערבית שפה והתרבות אימוץ ה – ערביזציה בתחום השפה , יותר מכל . לצרפתלהגר מהם רבים . הדבר דרבןבאלג ' יריהוכיתמערכת החינ תוך ה יחידה , של רוב כמעטמוסלמי , הצרפתית הפכה לשפה העיקרית , - קהילה יהודית בעולם הערבי , למעט אותם יהודים שחיו בשולי מדבר הסהרה . להבדיל מיהודים מזרח אירופים , יהודי אלג ' יריה אשר , שהיגרו לצרפת ברבע האחרון של המאה התשע עשרה ובשנים שבין שתי מלחמות העולם יהודי אלג ' יריה יכלו בנקל להשתלב – דיברו ביידיש והסתגלו לאט לשפת צרפת ותרבותה ניסו , בפוטנציה ששקלו עלייה ואחר כך התחרטולישראלתם עוליםאו . במטרופולין הצרפתי יהודים מהמגרבומסויגת כלפילהצדיק את החלטתם בכך שהחברה הישראלית מחוספסת למדי שהשתקעו בישראל אך שבוהתכתבותם עם קרוביהםעלהסתמכו בטיעוניהם . הםהצפון אפריקני אכזבה ומרירות . לאימ , לארצם , או שהיגרו לצרפת יהודים שנישאואותם בת אצל יהודים עירוניים הייתה למכשול . וריבוי נישואי התער הפגינו חוסר התלהבות מעלייה , מה גם שהסוכנות – והם לא היו מיעוט זניח – יהודים - ללא נמנעה מלממן עליית יהודים מן הסטטוס הזה . מיעוט בקרב בעלישפעלה באלג ' יריההיהודית

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר