הימנעות מייבום בביתא ישראל - יוסי זיו

עמוד:63

63 , כי כלואחריו הקרוב במשפחהתועלת גדולה ביבום האח , והוא הראוי להיות קודם בו 38 . שארו הקרוב אליו ממשפחתו אשר הוא יורש נחלה יגיע ממנו תועלת שביאתו של יהודה אל תמר היא ייבום שלא מדעת מבחינת יהודה , אך תמרמדברי הרמב " ן עולה מודעת היטב למעשיה ובוודאי מתכוונת להעמדת צאצא למשפחתו . כך גם עולה מפירושו של רבי אברהם בן הרמב " ם : ואם לא עשו כן , כי היבום בימי קדם לאחים בתחילה , אשר טעמה [ סברה ] אבא ז״לולאבי [ לעשות ] ועלה על דעתה , וכאשר ראתה תמר כי לא ניתנה לשלה , היה לאב או לשאר קרובים 39 . אחזה בשעת הכושר בזה , ערמה ליהודה דברים מפורשים בנושא זה משמיענו גם הרלב " ג : צדקה יותר ממני בזה הפועל , כי כבר עשקתי ממנה חוקהּ , כשלא נתתיה - ' צדקה ממני ' כי כן היה נהוג קודם מתן תורה , שהיותר קרוב - לשלה בני , ולזה היה ראוי שאיבם אותה 40 והיא השתדלה שיגיע לה ממני היבום . - מיבם 41 כלומר , תמר כיוונה במעשיה לנוהג שהיה מקובל קודם מתן תורה : ' היותר קרוב מייבם ' . ', משקפות את מנהג ביתאוְלֹא יָסַף עוֹד לְדַעְתָּהּלאור זאת , ייתכן שמילות הסיכום של הפרשה , ' ' יסף ' סובל שתי פרשנויות מנוגדות : הוסיף או פסק . כלומר , פרשנותעלוהפישראל . זאת מכיוון ש 42 אחת היא שיהודה לא הוסיף עוד לדעת את תמר . לחילופין , ניתן להבין כי יהודה לא פסק מלדעתה . אמר שמואל סבא חמוה דרב שמואל - ולא יסף עוד לדעתה : ' בבליכפירוש השני מצאנו בתלמוד ה ולא יסף עוד " שוב לא פסק ממנה , כתיב הכא : בר אמי משמיה דרב שמואל בר אמי : כיון שידעהּ מכאן שיהודה ראה במעשהו ייבום , והמשיך לחיות 43 . "' קול גדול ולא יסף ", וכתיב התם : " לדעתה 44 עם תמר חיי אישות מלאים כבעל ואישה . עוד לדעת את תמר . כך , הוסיףלאמסבירים כפירוש הראשון , שיהודהאולם רוב המפרשים 45 ' . כיון שידע שכלתו היא לא יסף עוד לדעתה - ולא יסף עוד לדעתה : ' ספרילמשל , מובא במדרש ה הסבר דומה עולה גם מן התרגומים : 46 תרגום השבעים : ' ולא יסף עוד לדעתה ' . . i כהן , רמת גן : , מהדורת יסוד חדשה , עורך ומהדיר מנחם מקראות גדולות הכתר בתוך : . ' , חח " לבראשית רמב " ן על 38 . 107 אוניברסיטת בר אילן תשע " ב ) להלן : מהדורת הכתר ( , עמ ' י " ד , עמ ' קמ " ד . – פירוש רבי אברהם בן הרמב " ם ) מהדורת ויזנברג ( על בראשית ל " ח , י " ג 39 . 111 מהדורת הכתר , עמ ' בתוך : רלב " ג על בראשית ל " ח , כ " ו 40 . ייבוםבמעשהו הרואים ויש מחלון של אחיו אינו בועזשגם נציין רקכאן . רות במגילתבייבוםבהרחבהנדוןלהלן 41 . 48 ' עמ , 1979 אביב תל , לתורה " י רש פירוש על הערות , וייזרהדיון הלשוני ראו : אשרלהרחבת 42 . ב " ע ' י , דףסוטהמסכת 43 ' ישכמביאה " ירש ( . התוספותבעלימפירושי אנונימי ' ) לקט זקנים הדר ' בפירוש גם מופיעהסבא שמואל של דעתו 44 . דחייתה אתומנמק אף הוא דעה זומביאחזקוני . להלן נדון ובדבריו , שני ' אומרים . ח " פיסקא פ , פרשת בהעלותך , במדברספרי 45 . 50 מהדורת קארל , עמ ' 46

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר