|
|
עמוד:354
354 נכדו 42 בהתאם . את דרכורבן גמליאל השלים עם כך שכנראה טעה בדרכו הראשונית , ושינה תורה שבעל פה לא נכתבה בזמנו החדשה . דרךשל רבן גמליאל , רבי יהודה הנשיא , כבר המשיך את ה והייתה אמורה לעבור מדור לדור על ידי שומריה . ממילא היה מונופול לאלו שזוכרים אותה ערך והפיץ את המשנה , נשיאהרבי יהודהלספירה , 200 לערך בשנת אולםומחזיקים זאת בידיהם . תורה בעל פה נכתבה , גם היא הפכה להיות נגישה ה . ברגע שהלאה , ומכאן הסיפור כבר ידועהעבירהּ 43 . לכולם סוף דבר . האגדה מתלוצצת שמשה רבנו ם של חכמיםהחידוש שבמהפכת הדמוקרטיזציה היה ידוע כבר בזמנ הגיע לישיבת רבי עקיבא ולא הבין דבר וחצי דבר ממה שנאמר שם . הוא לא הצליח לתפוס מה הקשר רבנו עד משהלבין התורה אותה הוריד לבני ישראל . חלשה דעתו שלהנלמדות בישיבהבין ההלכות רבנו , משה אמר , זו " הלכה למשה מסיני " . אם כךכיאומרים על הלכה מסוימתאשר שמע אותם 44 לא נותקה השרשרת , ונחה דעתו . דור זה שאחרי חורבן בית המקדש שינה לחלוטין את פני הדת היהודית . קבוצת אנשים זו מרוכזת סביב בית מקדש וקורבנות למרוכזת סביב תפילות ומעשים דת ההפכה את הדת היהודית מ טובים . הם אלו ששינו את ההלכה מצרור הוראות המועברות מדור לדור לחוקה גמישה ומעשית , ות , מגוונ מערכת המסוגלת להתאים את עצמה לאזורים גיאוגרפיים שונים , נסיבות חברתיות 45 וטכנולוגיות משתנות . הם לא זכו לראות את פרי עמלם , והשקעתם הייתה לעתיד אותו לא יכלו לצפות . חלק גדול מהם הוצא להורג בשלב זה או אחר . את רבי עקיבא סרקו במסרקות של ברזל , את רבי חנניה בן אחרות כמופיעתרדיון שרפו באש , ביהודה בן בבא נעצו שלוש מאות חניתות , ועוד מיתות משונות העובדה היא שעד היום קיימת ההלכה היהודיתאבל רעיונותיהם חיו הרבה אחריהם . 46 במדרשים . ורבים מצייתים לה . בפועל , סדר חייו היומיומי של חרדי במאה שערים שונה לחלוטין מחקלאי או אבל שניהם טוענים ומאמינים שהם מצייתים להלכה , בעל מלאכה יהודי ביהודה של רבי עקיבא נדמה שלולא המהפכה החוקתיתך שניתנה למשה מסיני . קשה כמובן לקבוע מה היה קורה אילו , א יהושע בן חנניה ועקיבא בן יוסף עמדו בראשה , לולא אותה דמוקרטיזציה של ההלכה , והפרשנית ש לשרוד . עצמהדותליה להלכה היהודית ולא היה כל סיכוי . ' אתלמוד בבלי מסכת ברכות , דף כ " ח עמ ' 42 ראו : , בפתיחת הידע לכל נות הכלכליים והחברתיים על היתרו 43 D . W . Carlton & A . Weiss, “The Economics of Religion, Jewish Survival, and Jewish Attitudes Toward Competition in Torah Education”, The Journal of Legal Studies Vol . XXX ( January 2001 ) , pp . 253 - 275 . ' . ט עמוד ב " תלמוד בבלי מסכת מנחות , דף כ 44 ) תשס " ד ( שערי משפט ," על מעמדו הראוי של המשפט העברי ", טננבוים ' על יתרונותיה של שיטת יצירה זו ראו : א 45 / https : / / abrahamtennenbaum . org . 423 - 393 עמ ' , ( 2 ג ) מקובל לדבר על ' עשרה הרוגי מלכות ' . לא ברור מי נהרג ומתי , שכן חלקם נהרגו בתקופת חורבן הבית וחלקם במרד 46 , רך ( , עשרת הרוגי מלכות במדרש ובפיוטו ולנר ) ע ' אך מוסכם כי רבי עקיבא היה אחד מהם . לסיכום ראו א , כוכבא - בר מוסד הרב קוק , תשס " ה .
|
אדמוני, אריאל
|