|
|
עמוד:45
45 ומרקחות ומשיחות ואבקים , הרופא הסכל משתמש בהם ומתעסק גם כן בהן , אלא שהרופא החכם 65 . והסכל בלא כוונה ובלא עתו עושה בכוונה ודבר בעתו , גרמניה , המאה הט " ו ( - ) צרפתר ' יוחנן לוריא . 5 = ומכל ] וכן מהו רופא חינם אף אתה כן , ומכ " ששחייב אדם לרפאות חבירו חנם . . . : כי אני ה ' רפאך , ובפרט בסכנות נפשות . . . ועתה בעו " הכשאדם יודע איזה רפואה או סגולה שלא יעלים מלהודיע [ שכן בימינו חסירי הדעת ודלי הכשרון כשתמצא יחיד אשר חננו הש " י איזה דבר [ = בעוונותינו הרבים ] לסכנות נפשות , חס ושלום [ = ] וסוד הרפואה , הוא מכסיהו ומסתירו מכל אדם ואפילו הוא מגיע ח " ו 66 . ועליו נאמר טוב שברופאים לגיהנם , ואני וביתי נקיים מזה : ( המאה הט " ו , ספרד ) . משורר יהודי עלום שם 6 הרופא כפני המלאכים פני נשגבים בעיני החולה עת יגבר הכאב ימתקו דבריו מדבש והם כקול ה ' מתוך הכרובים אך עת יעבור זעם ושכך הכאב הריהו כרע אחד מרבים והרופא שכרו ידרוש שקלי זהב וכי יחזור לאיתנו 67 . ודבריו כלענה וכחומץ לשיניים שטן בדמות אדם הוא ייחשב ( : ספרד וטורקיה , סוף המאה הט " ו ) שלמה אבן וירגה . 7 : מה שאמר טוב שבטבחים שותפו של עמלק , רצה לומר שהוא אכזרי כמו [ לאפיפיור ] ענה הלוי אם יהרוגשיראה לעולם גיהנם פתוח לפניו רצה לומר - עמלק אל היהודים . . . וטוב שברופאים לגיהנם האיש שהרפואה על ידו , ובזה יעיינו ויעשו החריצות הראוי , והטוב הוא כאשר יחשבו שהם עתידים ויראולהזהיר את הרופאים שידקדקו במלאכתםלירש גיהנם אם לא יכוונו כראוי במחשבה ועיון . 68 תמיד גיהנם פעורה לרגליהם , אם יקרה אסון לחולה באשמתם . ( : דלס , המאה הט " זייר ' שמואל אמהרש " א ) . 8 וסומךמחזיק עצמו לטוב ולמומחה שברופאים , שאין כמוהו , יש לפרש " טוב שברופאים ", דהיינו ש ביותר על מומחיותו מתוך גאוותו , ולפעמים הוא טועה בטבע זה החולה וממית את החולה ברפואותיו בדבר שמזיק לחולה זה , אבל יש לו לישא וליתן עם שאר הרופאים כיון שהוא סכנת 69 . נפשות ( : המאה הי " ח , איטליה ) ר ' יצחק לאמפרונטי . 9 ראו : דרשות הר " ן , בני ברק , תשנ " ו , הדרוש הששי , עמ ' קל " א . 65 . ו " כו , " שמות טמהדורת הופמן ( על ) משיבת נפש : ביאורים על התורהר ' יוחנן לוריא , 66 , עמ ' ט " ל , תשרושלים : מוסד הרב קוק , יהרפואה והיהדות : מחקר השוואתי והיסטורי על יחס הדת היהודית לרפואה , יעקובוביץ ע ' 67 . 249 . 108 , שבט יהודה , ירושלים תשנ " ב , עמ ' ש ' אבן וירגה 68 ב ע " א . " פדף , קידושיןלמסכתחידושי אגדות 69
|
אדמוני, אריאל
|