|
|
עמוד:43
43 אַ� יִשְׁמֹר מִצְ וֹתָיו , חֻ קּוֹתָ יו וְ תוֹרוֹתָיו . תִּשְׁרֵי הוּא הָרִ אשׁוֹן לֶחֳדָשִׁים , יְנַשְׁ בוּ הָרוּחוֹת הַקָּשִׁים , בּוֹ וִ יקָרְרוּ אֶת גּוּפֵי הָאֲנָשִׁים , 54 . רָאוּי לֶאֱכוֹל בּוֹ אֶת הַכְּרֵשִׁים פסק ר ' יוסף קארו : כך , למשל , דמים בזמן , אנו מוצאים שהרפואה מקובלת בחברה . קככל שאנו מת נתנה התורה רשות לרופא לרפאות . ומצוה היא . ובכלל פיקוח נפש הוא . ואם מונע עצמו , הרי זה שופך דמים , ואפילו יש לו מי שירפאנו , שלא מן הכל אדם זוכה להתרפאות . ומיהו לא יתעסק ברפואה אא " כ הוא בקי , ולא יהא שם גדול ממנו , שאם לא כן , הרי זה שופך דמים . ואם ריפא שלא ת בית דין , חייב בתשלומין , אפילו אם הוא בקי . ואם ריפא ברשות ב " ד , וטעה והזיק , פטורברשו 55 מדיני אדם וחייב בדיני שמים . ואם המית , ונודע לו ששגג , גולה על ידו . : לרופא המרפא מכה או מחלהתר החלומותופאת מה ידבפירושו לבראשית מ " א , א ' אברבנאל דון יצחק אחשוב אני שענין הפותר בכלל הוא כענין הרופא מרפא התחלואים כי כמו שהרופא ירפא אותם פק והשתן ושאר הדברים כןובהיותם נעלמים ממנו בגוף האדם באמצעות האותות אשר יראה מהד תדבר נעלם ממנו באמצעואהפותר יפתור ויגיד מה שראתה נפש החולם בשפע שהושפע עליה שהו חווכפי רוב החכמה שיקנה הרופא בהתלמדות וכ . . פור חלומו . יהאותות אשר יראה וישמע מס יני החולה פרטיים שהוא האומד הרפואיי שבהקדמה המוחשת הפרטית תהיה הצלחתיהשערתו בענ ליים ואמתתם מפאת האותותויסוד המלאכה ההיא ידיעת החתלהיוםהרופא ברפואתו . אך אמנ היה מהטעות והשגיאה הרבה עד שרבים חלליםםוהיו האותות משותפים כמו שהתבאר מספריה 56 . הפילה והרופא הסכל חבירו של מלאך המות כמו שאמרו הראשונים ידוע שברומא העתיקה רבים מהרופאים היו עבדים משוחררים , היחס לרופא באומות העולם בבחינת ומדובר בעיקר ברופאים צבאיים . רובם היו אנאלפביתיים ומשום כך האוכלוסייה התייחסה אליהם בזלזול ואחד מעקרונות האתיקה במאות האחרונות קבע : אף בימה " ב רמת השכלתם של הרופאים הייתה נמוכה . 57 ק [ . ראשית , אל תגרום נז = ] Primum non nocere ים טועסכליםבצע , פי רודוכאפוא , שהרופאים מתוארים לרוב בספרות בלשון לעגנית אין תימה הנחשב לאבי , ה . להיפוקרטסהחלו כבר מראשית העיסוק במדע הרפואאמרות בגנות הרפואה . יםומזיק אמרות לעגניות כלפי רופאים לא 58 " . תרופתך היחידהמזונך יהי הרפואה המערבית , מיוחסת האמרה : " השיר מכיל י " ב בתים . 27 - 19 ; 14 - 11 ( , עמ ' ב " נ ) תשחתעודה ", מגמות דידקטיות בשירת החול של אברהם אבן עזרא , " יצחקי ' ראו : מ 54 . שורות קצרות ובהן עצות הנוגעות למזון ולשמירת הבריאות 4 ובין בית לבית כתובות , חודשי השנה כמנייןשורות בכל בית [ 6 ] . ז , סעיף א ', יורה דעה , סימן של " שולחן ערוך 55 . 79 - 96 ) תשס " ג ( , עמ '' ראו מאמרו של ב ' גזונדהייט , " הראי " ה קוק על רשות לרופא לרפאות ", נטועים יו . 27 . וראו שם הערה 685 - 684 , פרשת מקץ , עמ ' ( מהדורת חורב ) ספר בראשית , על התורה , פירוש אברבנאל 56 British Medical Journal ( Clinical Research Maleficence", - R . Gillon, ""Primum Non Nocere" and the Principle of Non 57 pp . 130 ed . ) . , ) 1985 ( 6488 : 291 - 131 SPEN Journal - e D . Cardenas, "Let Not Thy Food be Confused with Thy Medicine : The Hippocratic Misquotation", : 8 58 p . e260 . , ) 2013 ( 6
|
אדמוני, אריאל
|