"טוב שברופאים לגיהנם": מעמד הרופא והרפואה ביהדות לדורותיה - שמעון שרביט

עמוד:40

40 שכן אין דרכן של ב " א ברפואות אלא שנהגו . . . ומצוה היא , הקב " ה מוחץ ואני ארפא , נמי שלא יאמר והזריז הרי זה משובח , ואם מונע עצמו הרי זה שופך דמים . . . ומיהו לא , ובכלל פיקוח נפש הוא אבל כל שאינו יודע , יתעסק ברפואה אא " כ יהא בקי ויודע בחכמה ובמלאכה ולא יהא שם גדול ממנו ק " ו משאר דינים , וכן אם יש גדול ממנו לא יתעסק בה כלל . בטיב מלאכה זו לא יהא עוסק בה ואם לא נתעסק בה כלל ה " ז . דהיאך יורה בספק נפשות במקום שיש גדול ממנו , והוראות שבתורה 30 . שופך דמים ובן גיהנם הוא בודאי הרופא נחשב כשלוחו של הקב " ה , ועל כן חובתו לטפל בחולה . ואולם חכמי ישראלעל פי תפיסה זו , פרשנות זו מוצגת במדרש תנאי על . " השבת אבדה " דין . יש התולים זאת בחלוקים באשר למקור החיוב כגון שראהו טובע בנהר או חיה גוררתו או לסטים , לרבות אבדת גופו : "" והשבתו לו " הציווי המקראי " וחי אחיךובמצוותואולם יש תולים זאת במצוות " ואהבת לרעך כמוך " 31 . " שחייב להצילו , באין עליו 32 . עמך ", ויש התולים זאת בלאו של " לא תעמד על דם רעך " : בחיןהאבן עזראר ' אברהםא בכל מחלה . פ לרו חכמי ימי הביניים נחלקו בשאלה , האם מותר לפנות שהוא בפנים בגוףרק כל חלי . שיראו בחוץורפא ירפא לאות שנתן רשות לרופאים לרפא המכות והפצעים " 33 . " ח ( " , י ' ביד השם לרפאתו . וכן כתוב : כי הוא יכאיב ויחבש ) איוב ה שמע מינה בכלל פקוח , שבת ברפואות " והואיל ומחללין 34 : רמב " ן , שהיה גם פוסק וגם רופאלפי ה הזריז בחכמה זו משובח הנשאל מגונה השואל שופך דמים , וכ " ש . נפש הן , ופקוח נפש מצוה רבה היא המתיאש ואינו עושה . וש " מ כל רופא שיודע בחכמה ומלאכה זו חייב הוא לרפאות , ואם מנע [ = וכל שכן ] יראי ה ' לא ידרשו ברופאים : שמלכתחילה , דעהאת ההביערמב " ן 35 . " עצמו ה " ז שופך דמים והכלל כי בהיות ישראל שלמים והם רבים , לא יתנהג ענינם בטבע כלל , לא בגופם , ולא בארצם , לא בכללם , ולא ביחיד מהם , כי יברך השם לחמם ומימם , ויסיר מחלה מקרבם , עד שלא יצטרכו לרופא ו ( כי אני ה ' רופאך . וכן היו " כ , ו " ולהשתמר בדרך מדרכי הרפואות כלל , כמו שאמר ) שמות ט הצדיקים עושים בזמן הנבואה , גם כי יקרם עון שיחלו לא ידרשו ברופאים רק בנביאים , כענין ב ( גם בחליו לא דרש את ה ' כי ברופאים , " י , ז " . ואמר הכתוב ) דהי " ב ט ( ' ב ,' חזקיהו בחלותו ) מ " ב כ ואילו היה דבר הרופאים נהוג בהם , מה טעם שיזכיר הרופאים , אין האשם רק בעבור שלא דרש אבל הדורש השם בנביא לא ידרוש ברופאים . ומה חלק לרופאים בבית עושי רצון השם , אחר . . השם . שהבטיח וברך את לחמך ואת מימיך והסירותי מחלה מקרבך , והרופאים אין מעשיהם רק על שאין דרכם של בני אדם ( ' א ' והוא מאמרם ) ברכות סהמאכל והמשקה להזהיר ממנו ולצוות עליו : , יחלה האדם כפי אשר יהיה עליו עונש חטאו , ברפואות אלא שנהגו , אילו לא היה דרכם ברפואות 36 . ויתרפא ברצון ה ', אבל הם נהגו ברפואות והשם הניחם למקרי הטבעים טור , יורה דעה , הלכות ביקור חולים ורפואה , סימן של " ו . 30 ' . בב ," דברים כעלמדרש תנאים לדברים ) מהדורת רד " צ הופמן ( 31 שטיינברג , ורפא ירפא . 32 שמות כ " א , י " ט . וכן ראו פירושו על תהלים ל ', י ' . אבן עזרא על 33 . 26 , עמ ' גן תשע " ג - רמת , חומרי מרפא בספרות היהודית של ימי-הביניים והעת החדשה : פרמקולוגיה , היסטוריה והלכה , א " א שמש 34 . ב " מסכת יומא פג ע , קובץ שיטות קמאי . ראו גם : , עמ ' מ " ב , ענין הסכנה ם ספר תורת האד ח " ד שעוועל ) עורך ( , כתבי רבינו משה בן נחמן , 35 ט . " יא , " שמות כעל נקט עמדה זו בפירושו ) מהדורת מוסד הרב קוק ( גם רבנו בחיי . א " יו , " ויקרא כעל ( תשי " ט , ירושלים ) רמב " ן 36

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר