"טוב שברופאים לגיהנם": מעמד הרופא והרפואה ביהדות לדורותיה - שמעון שרביט

עמוד:39

39 אומר ומתרפא , וראה חזקיה שלא היו בני אדם בוטחים בה ' במחלותיהם אלא על ספר הרפואות , 23 . עמד וגנזו שה ' המכה הוא גם ירפא , , את הדילמה : האם לסמוך על כךמשל - ומאלף המדרש המבטא באמצעות סיפור : וה ' יסייע בידו , מוטל על האדם לחזר אחרי רופא בשר ודםשמאאו מעשה ברבי ישמעאל ורבי עקיבה שהיו מהלכין בחוצות ירושלים והיה עמהן אדם אחד , פגע בהם אדם חולה , אמר להן : רבותי , אמרו לי במה אתרפא , אמרו לו : קח לך כך וכך עד שתתרפא , אמר להן אותו האיש שהיה עמהן : מי הכה אותו בחולי ? אמרו לו : הקב " ה . אמר להן : ואתם הכנסתם עצמכם בדבר שאינו שלכם , הוא הכה ואתם מרפאין ! ? אמרו לו : מה מלאכתך ? אמר להן : עובד אדמה אני והרי המגל בידי . אמרו לו : מי ברא את האדמה , מי ברא את הכרם ? אמר להם : הקב " ה . אמרו לו : ואתה מכניס די , עצמך בדבר שאינו שלך , הוא ברא אותו ואת אוכל פריין שלו ? אמר להן : אין אתם רואין המגל בי אלולי שאני יוצא וחורשו ומכסחו ומזבלו ומנכשו , לא העלה מאומה . אמרו לו : שוטה שבעולם , ממלאכתך לא שמעת מה שכתוב " אנוש כחציר ימיו ", כשם שהעץ אם אינו נזבל ומתנכש ונחרש , אינו ישעולה , ואם עלה ולא שתה מים ולא נזבל אינו חי והוא מת , כך הגוף הוא העץ , הזבל הוא הסם , א 24 . אדמה הוא הרופא ניתנה רשות לרופא לרפא . ג שאינן מתירות להתרפא בידי רופא , – םאאסל בימי הביניים גם בו – בנצרותוידועות כיתות בקומראןהיו . פעולת הרופא במדרש פסוקהיתראתןעגלכמיםחהשתדלומשום כך , . יםישהרי המחלה נגזרה מהשמ על דברי המקרא 25 . על הרופא לרפאשמצווה , כדי לומריותר מאוחרלרפא , ורשאיתחילה כדי לומר , שהרופא מכאן - דתניא , דבי ר ' ישמעאל אומר : ורפא ירפא " הברייתא : מובא מדרש 26 " רַק שִׁבְ תּוֹ יִתֵּן , וְרַפֹּא יְרַפֵּא " כי , התפלל שמן בשר ודם ידי רופאמולפהחולה שקיבל טי , התלמודלפי 27 . " שניתן רשות לרופא לרפאות רעיון זה עולה במקור תלמודי נוסף : השמיים יסייעו ברפואתו . רב אחא : הנכנס להקיז דם אומר : יהי רצון מלפניך ה ' אלהי שיהא עסק זה לי לרפואהדאמר . לפי שאין דרכן של בני אדם לרפאות אלא שנהגו ותרפאני , כי אל רופא נאמן אתה ורפואתך אמת , מכאן - , דתני דבי רבי ישמעאל : ורפא ירפא ] = לא יאמר אדם כך [ אמר אביי : לא לימא אינש הכי 28 . שניתנה רשות לרופא לרפאות . כי קאי מאי אומר ? אמר רב אחא : ברוך רופא חנם בנושא זה פסק בעל 29 . " לא היה להם לעסוק ברפואות אלא לבקש רחמים ] מלכתחילה [ " : על אתר פירש רש " י : ר ' יעקב בן אשרהטורים , , לצער הזהמכאן שנתנה רשות לרופא לרפאות , שלא יאמר מה לי , תנא דבי ר ' ישמעאל ורפא ירפא שמא אטעה ונמצאתי הורג נפשות בשוגג . והוא שיזהר מאד מאד כמו שראוי ליזהר בדיני נפשות . אי ( , פסחים ד ', ט ' . קאפחפירוש המשנה לרמב " ם ) מהדורת 23 . ', סימן א ' ד ( בובר ) מהדורתמדרש שמואל 24 , משפטים , פרשת 3501", דף שבועי של אוניברסיטת בר אילן , ? איסור , רשות או חובה על הרופא לרפא - א ' שטיינברג , " ורפא ירפא " 25 . ) להלן : שטיינברג , ורפא ירפא ( תשע " ד " . יְשַׁלֵּיםוַאֲגַר אַסְיָא " : מו על אתר תרג ( וורטהיימר ) מהדורתותרגום המיוחס ליונתן אונקלוס . ח " יא , " שמות כ 26 ] = ה ' מכה והוא מרפא [ . " ולא אמרינן רחמנא מחי ואיהו מסי " על אתר פירשרש " י . ה ע " א " פ דף , בבא קמאתלמוד בבלי , מסכת 27 תלמוד בבלי , מסכת ברכות דף ס ' ע " א . 28 " . שאין דרכן של בני אדםד " ה " ברכות דף ס ' ע " א . תלמוד בבלי , מסכת רש " י ל 29

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר