עיוות הדין במשפט בהווה ובקהילות ישראל בעבר ועמדות חכמי ישראל - מרדכי פרישטיק

עמוד:336

336 שיפוט וענישה לפי " שיטת התעריף " , לא לוגייםחוקים רבים , גם אם הם שוויוניים , עשויים להיות מבוססים על שיקולים לא ענייניים , ן לוקו ' ג , כמופתיתכה הצרזה נאבקו הוגי הדעות מתקופת המהפ אינטרסנטים ופוליטיים . נגד , ולא על על " שיטת התעריף " או " חטא ועונשו " אשר דרשו שהחוק יהיה מבוססהצ ' זרה בקריו של העבריין ולא כלומר , ענישה המבוססת על חומרת מעשיושרירות הלב של המלכים והכנסייה . " איש : ז ( " ט , ד " ) דברים כ קובל במשפט העברי , כנאמר בתורהמקרון זהיעעל שיקולים זרים . ', ישעיה ג ' והשווי , ז " ) ירמיה י " לתת לאיש כדרכו כפרי מעלליו " בדברי הנביא כןבחטאו יומתו " ו ענשת עבריין צמודה לחומרת העבירה ולא לשיקולים אחרים . ( . כלומר , ה ' י סוגי העבירותפירטו את בדומה לגישה הקלאסית , חכמים לא הסתפקו בדרישה בעלמא , אלא כולל רצח , עונשי מוות , ןלהותרות אשר צמוד עבי 36 ותבתורה מפורט . ונשים הצמודים אליהםהעו עבירות של דיני איסור והיתרברובןעבירות , 207 על . ( 1981 ) בזק , גילוי עריות ועבודת אלילים . ב ( " י – ' י , ו " הלכות סנהדרין ט , תשנ " ט , רמב " ם ; שם ) הוא מלקותשנקבע , העונשוטומאה וטהרה לא לוקים והעונש הוא ,, כולל עבירות רכוש ועבירות גופניות כסףןבעבירות שניתן לשלם עליה ( , ' ד , ב " ) בראשית כה רגילה בכפל במקרה של גני . בעבירות רכוש משלם העברייןתשלומי קנס ירות גופניות בעב . ז ( " ל , א " ) בראשית כה בגניבת פר השי בגניבת שה ופי חמארבעהותשלומים פי : " עין תחת עין , שן תחת שן , יד תחת יד , רגל תחת רגל , כויה תחתה ( " כ – ג " כ , א " נאמר ) שמות כ שלחת פצע , חבורה תחת חבורה " . אך רוב המפרשים פירשו זאת במונחים כספיים , תכויה , פצע . ( על אתררש " יוראו פי ערך האיבר שנפגע ) תשלום ל שיפוט בהרכב גם אם נאמץ את " מודל הצדק " הסטנדרטיזציה של הענישה היא ברוב המקרים לא מוחלטת . השופט . כדי לצמצם עוד יותר אתנחייה " תישאר מידה לא מבוטלת של שיקול דעת בידיהו " קווי ה נקבע בהלכה שהדיון המשפטי חייב להתבצע על ידי הרכב , האפשרות לעיוות הדין על ידי השופט מדובר בדיינים המוגדרים במקורות כ " לא מומחים " . אשרכבייחוד דיינים , לפחות שלושהשל זאת בניגוד למקובל בבתי המשפט בימינו שרק בדיונים מיוחדים מתקיים הדיון בהרכב של מספר : קבע הסמ " עכן , ( ד ', משנה ח ' אבות פרקמסכת ) בנושא : " אל תהי דן יחידי " שופטים . חז " ל קבעו מצוות חכמים שיושבים עמו אחרים , שככל שהדיינים רבים יצא דין אמיתי כי מלבנים הדבר " " " דיני ממונות בשלושה , גזילות וחבלות : ה המשנה ( . לגבי גודל ההרכב קבע ' שו " ע חו " מ ג תשנ " ב , ) מסכת ) " מכות בשלושהבשלושה , נזק וחצי נזק , תשלומי כפל ותשלומי ארבעה וחמישה בשלושה . . . . . . " דיני נפשות בעשרים ושלושה יותר נקבע : רותו ( . בעבירות חמ ' ב – ' א ', משניותאפרק סנהדרין

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר