עיוות הדין במשפט בהווה ובקהילות ישראל בעבר ועמדות חכמי ישראל - מרדכי פרישטיק

עמוד:332

332 לא תאמר איש פלוני רשע הוא , שמא יהרוג את בני , שמאשבאו לפניך לדין , אחד רך ואחד קשה . . . אלא הם קבעו , חכמים לא הסתפקו בעידוד הדיינים . ליק את גדישי , שמא יקצץ נטיעותי " יד דף סנהדרין תלמוד בבלישהם קבעו ) על ידי כךו של האיום או לצמצום השפעתהורה למניע פרוצד אתה רשאי לומר להם : אין אני את הנוהל הבא : " שניים שבאו לדין אחד רך ואחד קשה . . . ב ( ע ",' ו התייחס לבעיה זו ר ' משה איסרליש גם ב חזק , ונמצא חזק רודפו " . נזקק לכם , שמא נתחיי לפניו מקבליםדין הוא אלים והעדים יראים להגידו ( : " אם הבעל " ט , ח " כשו " ע חו " מ תשנ " ב , ) . העדות שלא בפניו ודנים על פיו " עיוות הדין מסיבות ארגוניות של מערכת בתי המשפט / בתי הדין וזוטרים על השיפוט דיינים בכירים אנשי מינהל והשפעת , כן הםאישייםסביבתיים ומגורמיםשופטים עשויים להיות מושפעים בהחלטותיהםכפי ש באינטראקציה יום נמצאים השופטיםאיתם , גות בעבודה קול עשויים להיות מושפעים בשיפוט מ ( : " אחד ' א ', הלכות סנהדרין י תשנ " ט , זו ופסקו ) רמב " ם , חכמי ישראל היו ערים לאפשרותמית . יו הדיינין בדיני נפשות , שהיה מן המזכין או מן המחייבין לא מפני שאמר דבר הנראה לו בדעתו , אלא נטה אחרי דברי חבירו , הרי זה עובר בלא תעשה " . השפעת הקולגות לעבודה עשויה להיות כדי להתגבר על השפעה זו קבעושופטים העמיתים הם בכירים במערכת . שר האכמשמעותית יותר על " קהתי " : " דיני נפשות מתחילים מן הצד " . ( ' ב ', משנה דפרקסנהדריןסכת ) מ חז " ל את הכלל : " שואלים תחילה את הקטנים בדיינים היושבים מן הצד , שיחוו דעתם , ואילו הגדולאתר פירש גדול יאמר תחילה את דעתו שמאהיושב באמצע אינו מחווה דעתו אלא בסוף ; והטעם הוא שאם ה מעבר לכך , עשויים להשפיע על הדיינים לא רק עמיתים למקצוע , לחלוק עליו " . עזו הקטנים לא י מסיבה זו קבעו הפוסקיםהאחראי על תנאי העבודה והשכר של הדיינים . , הצוות המנהלי גםאלא . ( ' ה , ג " הלכות סנהדרין כ , תשנ " ט , ) רמב " םשאסור לו לדיין לקבל שכר עבור עבודתו כדיין בשיפוט ורוטיניזציה מטיזציהסכי בעת קבלת ההחלטותורוטיניזציהטוענים שבתי המשפט יוצרים סכימטיזציההכאמור , ישנם חכמי . ( ) 1973 Bottomley, עומס התיקים שעליהם לטפללהתמודד עםעל מנת לגבי נאשמים , זאת ז ( : " אם באו לפניך פעם אחת , " ט ' דברים א , תש " כ , וקבעו ) ספריים לתופעה זו ישראל היו ער . על דיין שנוהג כך כתב " וושילשתיו ניתי ישתים ושלש , אל תאמר : כבר בא דין זה לפני וש הרי זה בכללק שכבר ידוע לו . . . והתחיל לדמותו בדין פסהרמב " ם : " כל דיין שבא לפניו דין

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר