|
|
עמוד:327
327 אפליה בדין על רקע מעמדו החברתי של קרבן העבירה עד כה דנו בהשפעת תכונות אישיות , משפחתיות וחברתיות של העומד לדין על החלטות הדיינים קשורה לתכונות העבריין אלאן . אולם , לעיתים , אין האפליה במערכת המשפטיתבבתי הדי חקר , העסיקבמהפחות שזכה להתייחסותנושא זה , רבן . ו המאפיינות את הקחברתיותלתכונות . התופעה נגד התריעואשרחכמי ישראלרבות את מעמדו החברתי של הקרבןעל רקעית העומד לדיןאפלי ו החברתי של קרבןפליה בדין על רקע מעמדאכאמור , ישנם מחקרים המצביעים על כך כי קיימת , בחברההמעמד הנחות ביותר בני אף עלהגןהתריע נגד תופעה זו והמשפט העבריהעבירה . לעשות בראשונים בעליהם , כשהאחרונים רשאיםשללרכושהעבדים . בתקופה שבה עבדים נחשבו בני ככל העולה על רוחם , קובעת התורה שהפוגע בעבדים נענש באותן דרכי ענישה כמו הפוגע ב : " וכי יכה איש את עבדו או את אמתו בשבט , ומת ( ' ב , א " שמות כ חורין . בעניין זה נאמר בתורה ) ( . נו מיתה , דיכלומר ) " תחת ידו , נקום ינקם רים שלחל גם במקיהיה זה עבד עברי או עבד כנעני , השוויון בענישה בן בני חורין לבין עבדים , על חבלה כזו קיימים בדברי חז " ל סוגי פיצויים שונים . בהתאם . גרימת חבלה לא קטלנית לעבד " עני של אחרים חייב בכולןהחובל בעבד כנ " החובל בעבד עברי חייב בכולן . . . : לכך קובעת המשנה , ז " סנהדרין טות ) תשנ " ט , הלכ . באותו האופן פסק הרמב " ם ( ' ד ', משנה חפרקבבא קמאמסכת ) . " לוקהאפילו הכה עבד . . . . . . " כל המכה את חבירו : ב ( " י ואליסוג אחד של נכים , הנכים . קבוצת יא הסובלת לעיתים מאפליה הקבוצה חברתית נוספת כתבו לגביב ( ע " ו , " פדףבבא קמאתלמוד בבלי חז " ל ) ורים . יו הע אוכלוסייתואהתייחסו חז " ל , ה עיוור חייב לשלם לומביישכלומר , ה . חייב " עיוור ( . . . ה : " המבייש את הסומא ) אוכלוסייה זו . ושה שהוא גרם לותשלום עבור הב של הקרבןגדרמעל רקע האפליה בדין רבן וקשלהמגדרדין על רקעעבריין באין להפלות משפט המודרני , בדומה לשפט העברי , המלפי . ( ' ד ', משנה חפרקבבא קמאמסכת ) " החובל בהן חייבאשה . . . " : בעניין . חז " ל קבעוהעבירה המכה אדם כשר בישראל " כל : ( ' א ', חובל ומזיק ההלכות תשנ " ט , באותו האופן פסק הרמב " ם ) בתורהנאמרבעניין המכה את אחד מהוריו . הרי זה עובר בלא תעשה " איש בין אשה . . . בין . . . : " מכה אביו ואמו מות יומת " . כללים אלו מצביעים על כך , שלפי דיני התורה , ( ו " ט , א " שמות כ ) הלכות תשנ " ט , ) קיבל ביטוי הלכתי ברמב " םהחובל באשה דינו כדין החובל באיש . עיקרון זה
|
אדמוני, אריאל
|