סימפוניה של חמש קריאות במזמור ב' בתהלים - עמוס פריש

עמוד:26

26 שיר אינו מאמר מדעי , אלא ייצוג : לזכור את הכלל הגדול " מיטב השיר כזבו " ראוי שאינם צילום מצב מדויק , אלאדבריםדווקא בַשל השיר יופיו ותפארתו . חווייתי של מציאות שהשאלה האחרונה זכתה לתשובה שלמה . יםבטוח נו ועדיין אינ הגזמות ותיאורים ציוריים . ות לדבר על מלחמ ניתן היה 10 מעוררת קושיות , ה , הזו הזמןבמקום להיכנס למשבצת - י ', ו ' בואלשמבבאהמודוגמת . עמים נגד דוד ית קואליצייש לנו עדות לקיומה שלן שבה ת , ואחר ארם דמשקאודותח ', ה ' בואלשמבאו , עמון , ארם בית רחוב וארם צובה , מעכה וטובאודותיט םגבחירת דוד למלך על כל ישראל , מלחמה בעקבותמלחמות אלה , בניגוד לב 11 . עוזרת לצובהה עולה אפוא בכל חריפותה השאלה , . מתאים יותר לדבר על כוונה להשתחרר מעולו של מלך ישראל שהיא רק , דווקא על המלחמה הראשונה את מזמורנו נדחקו לפרש נוספים מדוע רש " י ומפרשים וללא היבט של השתחררות העמים משעבוד ? מלחמת עם אחד רצון להתאים את ההסברהמפרשים היה השלהיא , ששיקול מכריע אפשריתתשובה אני היום ילדתיך " ה ' אמר אלי בני אתה , " : הפסוק שבו פתחנו בהמשך המזמור , שלפסוק אחד הנכון " : ) בביאורו לפס ' א ( עראב " וצג בדברימהקשר בין קביעת זמן המזמור לבין הפסוק . ) פס ' ז ( ' אני היום ילדתיך ', על כן כתוב ביום המשחובעיני , כי זה המזמור חברו אחד מהמשוררים על דוד מדבר אינו שה ' שםכ . לא יעלה על הדעת לפרש כמשמעו " אני היום ילדתיך " הביטויאת ) להלן , ז ( " . , אלא זו לשון הכמשמעהלא יבין את דבריו , כך גם " ילדתיך " אינ לה אל תינוק בן יומו , שהרי ה טאפורית . מכיוון שמדובר במלך , פשוט הוא להבין את " ילדתיך " כמתייחס ליום עלותו למלוכה . מ שהייתה תגובהתים למשיחת דוד , שילתגובת הפתורהמלחמה במכאן סלולה הדרך לזהות את זועל יהודה בחברון . רקך שכל שבטי ישראל בחרו בו למלך , ולא השאירו אותו מלךכלמיידית מביאיםבהבאת הסיפא של הפסוק מספר שמואל , אלאםהסיבה לכך שהמפרשים אינם מסתפקי . משחו את דוד למלך על ישראל "" וישמעו פלשתים כי : את פס ' יז מתחילתוציטוט ארוך , הכולל תגובה לעצם בחירתו למלך על השתים בדוד היאיהעובדה שמלחמה זו של הפלמובלטתכך ישראל . למלחמהמתייחסזהמזמורשיותרמסתברזה , הסברבריבוי הקשייםבשלעם זאת , אשר . והם ביקשו להשתחרר מעולו , הייתה קואליציה של עמים נגדושבהמלחמה , אחרת של דוד רגעבהיגד הנאמר בולאמן העברציטוט של הבטחהכל הנראה בכמדובר – ל " אני היום ילדתיך " אלא , אינו יום המלחמה הזה ", ו " היום " : אני היום ילדתיך , שהרי נאמר לגביה : " ה ' אמר אליזה יום בחירתו של דוד למלך . מתוארההיסטוריה אירוע להשיב לשאלה , מה ההקריאה ההיסטורית מנסה אפוא ראינו את נטייתם של 13 ולאור זיהוי האירוע , היא תקבע את זמן חיבורו של המזמור . 12 , במזמור הנדון : " והנה זה הטוב שבפירושים אבל אי אפשר לפרש כל המזמורתיארוךוהשוו דברי ר ' יוסף יעבץ , האומר על ה 10 . 7 – 6 ראו : ר ' יוסף יעבץ , תהלים : עם פירוש , מהדורת שמואל היילפרין , לונדון תשי " ב , עמ ' על השלמות לפי זה הדרך ", . התאמות אלו ונוספות - הוא מציין שם אי , כאשר מקוםבפרק ח ' יד - ושמא ניתן למצוא עדות לקואליציה מלחמתית גם באזכור ארם לצד אדום בפס ' יג 11 המערכה הוא בגיא מלח שבדרום , ודווקא על מקום זה נכתב שבו הוכתה ארם : " וַיַּעַשׂ דָּוִד שֵׁם בְּשֻׁבוֹ מֵהַכּוֹתוֹ אֶת אֲרָם דָוִד " ; והשוו פירושבְּגֵיא מֶלַח שְׁ מוֹנָה עָשָׂר אָלֶף . וַיָּשֶׂם בֶּאֱדוֹם נְצִבִים בְּכָל אֱ דוֹם שָׂם נְצִבִים וַיְהִי כָל אֱדוֹם עֲבָדִ ים לְ ח ', יג . ' בואלמלבי " ם לשמ המזמור היא בחינת זמנם של האירועים המתוארים בו , כפי שהודגם כאן , דרך שמשה גרסיאלתיארוךדרך המלך ל 12 מזמורים , במינוחו : בחינת האידיאות , הבחינה תיארוך מכנה " הבחינה ההיסטורית " . הוא מציג עוד ארבע דרכים ל צורנית , הבוחן הלשוני , בדיקת המגע והמקבילות לספרי מקרא אחרים . אך דומה שבארבע הדרכים - הספרותית הנוספות לא ניתן להגיע לזמן מוגדר אלא יותר להבחנה בסיסית של קדום מול מאוחר ; וראו : מ ' גרסיאל , " המקבילות . 272 – 264 בין ספר ירמיהו ובין ספר תהלים ", עבודת דוקטור , אוניברסיטת תל אביב תשל " ג , א , עמ '

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר