עיוות הדין במשפט בהווה ובקהילות ישראל בעבר ועמדות חכמי ישראל - מרדכי פרישטיק

עמוד:326

326 נשים על חטאי אבותיהם , מעניש אהב " ישראל הייתה נפוצה המחשבה שהק בעת מצוקה לעם לצנינים בעיני חכמימחשבה זו הייתה . העגום כמנגנון הגנה מפני קבלת אחריות למצבם כנראה : " מה לכם אתםכתב ( ' ג - ' ב , ח " י הנביא יחזקאל ) ישראל , והם הגיבו בהסתייגות לאמרות אלו . משלים את המשל . . . אבות יאכלו בוסר ושיני הבנים תקהינה ? חי אני , נאם ה ', אם יהיה לכם עוד : " בימים ההם לא יאמרו עוד ( ט " כ – ח " כ , א " לבישראל " . ברוח זו אמר ירמיה ) משל המשל הזה מתואר מקרה קונקרטי במקראאבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה , כי אם איש בעוונו ימות " . בחרם , עכן מעל באנשי העימלחמההבעתשל הענשת כל המשפחה על פשע שביצע אחד מחבריה . התמיהזה ושאלו בלהשלים עם גזר דין חז " ל התקשורקע זה הוצאה כל משפחתו להורג . ועל : " אם הוא חטא , בניו ובנותיו במה חטאו ? " . מכאן שהעמדהא ( ע " ד ," מדף סנהדרין תלמוד בבלי ) קרה מקרה וניתן גזר הנחרצת של חכמי ישראל היא שאין להעניש אדם על חטאי משפחתו . כאשר ו חכמים . תמה הנוגד עקרון זה , ב " הי הקל ידדין ע קהילה עבריינית ללחברה אואפליה בדין על רקע שיוכו של העומד לדין אדם על פשעי חבריו . דבר זה מקבל ביטויאין להעניש , יו על פשעי הורכפי שאין להעניש אדם הגמלתכך למשל , מציינים חכמים כי . מקרים תיאורטיים ואמיתיים שתוארו במקורותמספרב , עבודת אלילים ( שרוב תושביה עובדים ) שהיו במקרה בעיר הנידחת ( רוכבי גמל וחמור ) והחמרת הנביא . ( ' ה ', משנה יפרק סנהדרין מסכתעל פשעיה ) גיםנם נהראך לא היו מעורבים במעשיה , אי איוב , המה : " והיו שלשת האנשים האלה בתוכה : נח , דניאל וכתב ( ו " ט – ד " י , ד " ייחזקאל ) " . חיה רעה אעביר בארץ ושכלתה והיתה שממהלגבי התושבים החוטאים ( ו ) . . . בצדקתם ינצלו זאת . כשמשהאפשרמה " נש יחד עם סביבתו , אין הקביתרה מזו , גם כאשר הצדיק רוצה להיע : " מי אשר ( ג " ל , ב " שמות ל ) הקב " הורה בגין חטא העגל , אמר לו רבנו ביקש למחקו מספר הת אדם על פשעי סביבתו , כדברי חז " לשל מעלה אינו מעניש גם בית דיןחטא לי אמחנו מספרי " . הורג טובים עם הרעים . שמרדה עליו מדינה . . . ) בשר ודם ( : " מלך ב " ו ( ' ג ', במדבר רבה , תשכ " ב , ה ) , לא זו בלבד שהצדיק אינו נענש הקב " ה אינו כן : ממלט לצדיקים ומאבד את הרשעים " . זאת ועוד עשויה להינצל בגין מעשי הצדיק . ביטוי לכךהיאעל חטאי סביבתו , אלא הסביבה החוטאת אף ) את : " לא אשחית ( ב " ל , ח " בראשית י ) על דברי הקב " השם מסופר אנו מוצאים בפרשת סדום , " . בעבור העשרה ) עשרת הצדיקים ( העיר סדום (

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר