|
|
עמוד:25
25 על מלךהעינייןרבותינו ) ראה שו " ט ב , ג ( דרשו את – למה רגשו גוים " : ג ( - ) א רש " י [ א ] שנאמר " וישמעו לעיניין המשיח ; ולפי משמעו ולתשובת המינים , נכון לפותרו על עצמו , מחניהם , ונפלופלשתים כי משחו " ישראל " את דוד למלך " עליהם , ויקבצו פלשתים את בידו ) ראה ש " ב ה , יז ואי ' ( ; ועליהם אמר : למה רגשו גוים ונתקבצו , ולאמים יהגו בלבם " ריק , אשר נתיצבו מלכי ארץ ורוזנים נוסדו יחד ? וזה המזמור אמרו דוד בתחלת מלכותו , שנתקבצו הגוים עליו , כמו שנאמר " ] ב [ רד " ק : " וישמעו פלשתים כי משחו את דוד למלך על ישראל ויעלו כל פלשתים לבקש את דוד " " . ענין קבוץ והמון רב - ) ש " ב ה , יז ( ; וזהו שאמר : רגשו , שכל פלשתים עלו ; ורגשו לחמתמ : ירוע מימי דודשל המזמור לדעת שני המפרשים האלה הוא אהרקע ההיסטורי כה . – ה ', יז ' בואל , כמסופר בשמ דוד תים בישראל בשומעם על המלכתשיהפל : שאלות אחדות כדי להבין טוב יותר הסבר זה נברר " מלכי ארץבמזמורנו נזכרים ? לרקע ההיסטורי המוצעמתאיםהמזמור כולו ( האם 1 , תיםשילהפ , האויב הואספר שמואל ) פס ' ב ( , ואילו בסיפור ההיסטורי בורוזנים " ו ' רוזנים ' אע " פוקראם ' מלכים ' " : מתמודד עם קושי זהרד " ק 6 " סרנים " . ראשם עמדושב הם בגאותם היו חושבים עצמם 7 שלא ראינו בכל מקום שקראם אלא ' סרני פלשתים ' ; מוצעות אפואשתי תשובות . " מלכים . ואפשר גם כן שנועדו עמם מלכים אחרים מן הגוים א ( : לעומת " סרנים " של אי ההתאמה במינוח , " מלכים " האתגר הפרשניעםותוהתמודדב הם ראו עצמםסובייקטיביתהיו רק " סרני פלשתים " ולא מלכים , אךאכןעובדתית הם שלא מסופרף על פי ב ( א . כמלכים , והמזמור פונה אליהם לאור הראייה העצמית שלהם גם עמיםתים במלחמתםישהפלהצטרפו אל שמא ( , ברי הימיםעל כך בספר שמואל ) או בד ו מלכים . עמדאחרים , ובראשם של אלה השמשמע " רגשו גוים ", הלשון על היא לעניין הרקע ההיסטורישאלה נוספת ( 2 נלחם רק עםהמוצעת כרקע למזמורבעוד במלחמה 8 , ( לשון רבים ) מיםעהתייחסות ל שגם עמיםושיער , רד " ק ענה לכך בתירוצו השני לשאלה הקודמת . תיםשילהפ , אחד . ראיה זו השערה ללא כלנוספים השתתפו במלחמה , אך ונשליכה ממנו , " ננתקה את מוסרותימו ' ( קושי נוסף : האם קריאת העמים בפס ' ג 3 " ננתקה אתשתים ? ! ר ' ישעיה מטראני מפרש קריאה זו כך : ימתאימה לפל , עבתימו " ירשפהוא עצמומעלינו ", וזאת בשעה שפסיק עול הבורא ועול דודכלומר : נמוסרותימו ! ניתן לומרהאם . רד " קל רש " י ובדומה לם בדוד , שתיי פל את המזמור כמתייחס למלחמת ה 9 ישראל , והאם ראו עצמם כפופים לבורא עולם ? ! ועבדים לאז משתים היו שילהפש וראו למשל : יהושע י " ג , ג ; שופטים ג ', ג ; שמואל א ' ז ', ז . 6 עם זאת , אנו מוצאים שאכיש מכונה " מלך גת " ) שמ " א כ " א , יא , יג ; כ " ז , ב ; מל " א ב ', לט ( . 7 רק בתקופה מאוחרת יותר , בלשון חכמים , היא קיבלה את ; " גוי " בלשון המקרא היא כידוע מילה נרדפת לעם 8 מ " צ קדרי , מילון העברית המקראית : אוצר לשון המקרא מאל " ף עד תי " ו , רמת : וראו ) המשמע של נוכרי , בן עם אחר ( . 149 – 148 גן תשס " ו , עמ ' גם דברי אבימלך , " הגוי גם צדיק תהרג ? ! " ) בראשית כ ', ד ( מתפרשים כמוסבים על הכלל ולא על יחיד ) וראו לדוגמה : " העם אף זכי תקטול " ( . על אתר אונקלוס תרגום ם לנתק את הקשר של בני ישראל עם דוד איש שתיי הפל רד " ק , לדוגמה , נדחק לפרש כתוב זה כמדבר על כוונה של 9 יהודה .
|
אדמוני, אריאל
|