עיוות הדין במשפט בהווה ובקהילות ישראל בעבר ועמדות חכמי ישראל - מרדכי פרישטיק

עמוד:324

324 תופסים משרות ציבוריות בכירותלאלו הוליטה החברתית שיפוט של בעלי דין השייכים לא שמקבליםבמערכת אכיפת החוק על יחס מועדףוהן במדינות אחרות , בישראל , הןרבות דובר ועברייני צווארון לבן בכללותם . . כגון שרי ממשלה , חברי כנסת , בעלי משרות ציבוריות בכירות נערכו בשנים האחרונות מחקרים רבים בנושא , והיריעה תקצר מלפרט אותם . מבחינה מחקרית , פלות לטובה בדין את בעלי המשרות הציבוריותוהזהירו לא להערים לתופעה זומי ישראל היו חכ . הבכירות המשרות הבכירות ביותראחד מבעלי , שלטו כוהני הדת ובובזמן שבית המקדש היה קיים כהן ה נקבע במשפט העברי שכאשר , היה הכהן הגדול . למרות תפקידו הרםשהיו לעם ישראל , ח , " ידף סנהדרין ) תלמוד בבליככל אדם אחר . חז " ל כתבו בנושא נדון ביצע עבירה , הוא הגדול , והריבשוגג , גולה : ועובר על עשה ועל לא תעשה , : " כהן גדול שהרג את הנפש במזיד , נהרגא ( ע " ייתה משרת הנשיא . גם נשיא משרה בכירה נוספת בתקופת התלמוד ה . " הוא כהדיוט לכל דבריו ירושלמי , ) תלמודכדברי חז " ל . נדון למלקות ככל אדם אחר , שביצע עבירה שעונשה מלקות נקבע , " . כמו כןשה ( ו ) של ' : " נשיא שחטא , מלקין אותו בבית דין של ג ' ( א ', הלכהגפרקהוריות , ז " לכות סנהדרין יה תשנ " ט , הרמב " ם ) כדברי , ראש ישיבהלטובה בדיןבהלכה שאין להפלות . " ראש הישיבה שחטא , מלקין אותו , ואינו חוזר למשרתו " : ( ' ט ', בפרק סנהדרין , סכת נאמר : " מלך לא דן ולא דנין אותו " ) מיוצא דופן הוא המלך , שעליו : הבבלי ) סנהדרין , דף י " ט ( . מדובר בהוראת שעה , והרקע להלכה זו מתואר בתלמוד ( ' ב משנה אמר לו ) עבדו של ינאי המלך הרג אדם ( שהיה דעבדיה דינאי מלכא קטל נפשאמעשה לא כשתאמר : ד על רגליך ויעידו בך . . . אמר לו ) המלך ( ינאי המלך , עמושמעון בן שטח : שמאלו , כבשולימינו , כבשו פניהם בקרקע : נפנה ל אלא כמה שיאמרו חבריך . נפנה אתה , שמעון בן שטח : בעלי מחשבות אתם , יבוא בעל מחשבות וייפרע פניהם בקרקע . אמר להם . אמרו : מלך לא דן ולא דנין אותומכם . מיד בא גבריאל וחבטן בקרקע ומתו . באותה שעה חכמירבים מגורהמי שלא היסס ליוצא מכך , שבגלל החשש המיוחד מפני ינאי המלך , שהיה ידוע כ ישראל , יצאה הוראת שעה שאין דנים את המלך . דבר זה מלמדנו , שבתנאים כתיקונם דינו של " חל רק על ( , דין זה ' ג ', סנהדרין כהלכות תשנ " ט , , לפי הרמב " ם ) עם זאת מלך כדינו של הדיוט . . " ולא במלכי בית דוד המתנכלים לחכמי ישראל , רשעיםידועים כל שהיובמלכי ישרא

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר