התגוררות שירית: אתגרים חינוכיים בחשיבה של היידגר על השירה - שלומית תמרי

עמוד:471

471 הוּא בָּז לַ תּוֹצָאָה שֶנִּסְתְּרָה מִמֶּ נוֹ , לַפֶגַע - חֲלוֹף , כָּל הַנָּ כוֹן - וְכָל שֶׁבֶּן – יַפְקִיר בִּ ידֵי מַזָּל וּמָוֶת וְאָ סוֹן אֱמֶת אֵ ינָהּ - הַשׁוּם . גַּדְ לוּת - גַּם עַל קְלִפַּת לְהִמָּנַע מֵרִיב בְּאֵין סִבָּה נִכְבֶּדֶת , אֶלָּא עִנְיָן גָּדוֹל לִמְצוֹא בְּרִיב עַל קַש עֵת יִסְתַּכֵּן כָּבוֹד . וּמָה אפוֹא , דִּ ינִי , לְאָב נִּרְצָח וְאֵם שֶׁנִּטְמְאָהדִין בֵּן - ) סוּפוֹת הַמַּסְעִירוֹת שִׁכְלִי וְגַם דָּמִי ( , וְהוּא עוֹמֵד נִרְדָּם וּלְחֶרְפָּ תוֹ יִרְאֶה , אֵ י� מָוֶת מְרַחֵף עַל רִ יבּוֹתַיִם נֶפֶש , תּהִ ילָּה - שֶׁבַּעֲבוּר דִּמְ יוֹן וּמַ דוּחֵי לִלְחוֹם – אֶל קֶבֶר , כְּאֶל עֶרֶשׂ , יְדַדוּ בִּגְלַל מָקוֹם , הַצַּר מִלַּ ערֹך בּוֹ קְרָב קְבָ רוֹת לַחְפּוֹר לְכָל הַחֲלָלִים ? ! - וּשְׂדֵה לִ יבִּי , לְמִן הַיּוֹם הַזֶּה - הָהּ , הִרהוּרֵי 28 אֶתְכֶם אֶבְזֶה ! - הֲגוּ בְּדָם בִּלְבַד , וָלֹא , המלט קופץ להתחלה חדשה בהחליטו מעתה להגות בדם בלבד . על פי המעשים הקודמים מתברר לצופים במחזה כי מחשבות מדממות אלו יובילו למעשים . תובנה זו מתגברת במיוחד לאור האמירה : " מה אנוש , אם כל תכלית ימיו וראש תענוגיו הם אך ישון וזלול ! כמוהו כבהמה . " המלט לגלות את היותו אנושי . לפיכך עליו לרומם את המצב הבהמי שבו הפעולה מבקש לפעול ובכך המנוחה . הוא מבין עתה שעודף חשיבה על מאורעאתהיחידה היא זו שנועדה להבטיח את המזון ו של פחדנות . המונולוג מגלה גםלושה רבעיםהדורש פעולה , כפי שעשה עד עתה באלסינור , הוא ש ת להסבר . אין היא תוצאה הכרחית של מאורעות שקדמו לה או שלשהקפיצה של המלט איננה ניתנ סיבה מסוימת אחת , כמו הריגת פולוניוס , או פגישתו עם הקצין מצבאו של פורטינברס , או העובדה שנשלח לאנגליה . ת חשובות שאף להן אין במונולוג השירי של המלט יש גם קפיצה לתוך קבלה של אמיתוֹ ת אלו אינן עולות כתוצאה ישירה של הגיון סיבתי או כתוצאה מתפיסתו שלווך . אמיתוֹהסבר מתֻ המלט את העובדות . אלו הן תובנות שחודרות לקיום האנושי . מכאן שהמונולוג מגלה רגעים של ת אלהת ראויות ונכבדות . כל אחת מאמיתוֹקספיר יצק לתוכו אמיתוֹ יי גילוי ולימוד אצל המלט ; ש לדוגמה , בהצהרה של המלט כי חשיבה שמדקדקת , היא מענק , היא ביסוס והיא התחלה . נביט שוב ססתומדי בתוצאות של מעשה הדורש פעולה היא שלושה רבעים של פחדנות . האמת המוענקת ומב כאן היא שחשיבה מדויקת מדי היא לעיתים קרובות דרך להימנע ואף לברוח ממאבק ברשע וברשעים . היא אף עלולה להוביל לאי נכונות להביט ברשע שאדם מעולל בעצמו . קספיר , ישיייכולנו למצוא בקלות אלפי דוגמאות כדי להראות שאמת זו , שבוטאה על ידי ש ספר זה הוא אודות היידגר , ההיסטוריה האישית שלושלה בסיס בהיסטוריה האנושית ; אך היות . 126 – 125 עמ ' , מערכה ד ' תמונה ד ', ( 1990 אביב : ספרית פועלים , - , תרגם אברהם שלונסקי ) תל המלטיקספיר , יש 28

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר