|
|
עמוד:323
323 לעומת ( . 2001 פרישטיק ואדד , ) מקבלת את המשמורתהיא זו ששהימהמקרים של גירושין הא חל איסור מוחלט במשפט העברי דיוננו , יוהאזרחי , שהם נושא משפט הפליליבמשפחה , ה ענייני " השווה הכתוב אשה לאישקבעו חז " ללגבי ענישה בכללי . גדרעל רקע מלרעהפלות בעלי דיןלה א ( . ע " ו ," טדף בבא קמאתלמוד בבלי ; ע " אה ," לדףדושיןיקתלמוד בבלי דינין שבתורה " ) לכל " איש או אשה כי יעשו מכל במקרא : קבעו חז " ל על סמך הנאמר , פליליתהענישהבהתמקדות ב תלמוד בבלי ) ין שבתורה " " השוה הכתוב אשה לאיש לכל עונש . לפי קביעתם , ) במדבר ה ו ( חטאת " . א ( , ע " ו " טדףבבא קמא תשנ " ט , רמב " ם , נפסק ) . לגבי עבירות רכושגם התייחסו לעבירות ספציפיותישראלכמיח : " אחד ( ' א , בה שמ " טיהלכות גנ טור חו " מ , בן אשר , תשנ " ג , עקבר ' י ; א ', ז ' הלכות גזילה ואבידה חבלהלגביחמישה " . לשלם תשלומי כפל ותשלומי ארבעה והאיש ואחד האשה שגנבו , חייבין חז " לירבן , כדברומתשלום פיצויים לקןת או פטרוו נשים נשואותלגביהקלו חכמים , גופנית א ( . זאת כל זמן ע " ז , " פדףבבא קמא תלמוד בבלישחבלו באחרים פטורין " ) האשה . . . " העבד ו , ; רמב " םשםייבת אחר הגירושין בתשלומים " ) " אבל ח , שהאישה נשואה ואין לה רכוש משלה " השווה הכתוב : א ( . לגבי עבירות שחל עליהן דין מיתה קבעו חז " ל " ח , כ " י ', הלכות חובל ומזיק ד ( . ע " אה ," לדף דושין יקתלמוד בבליאשה לאיש לכל מיתות שבתורה " ) . העומד לדיןשלההשכלה התורנית רמתאפליה בדין על רקע . את תלמידי החכמים שהתורה היא נר לרגליהםורות , העלו על נס לאורך כל הדחכמי ישראל , נקבע בהלכה שאין , כאשר בעל דין אחד הוא תלמיד חכם והשני הוא עם הארץ , למרות זאת ) תשנ " ב , ר ' יוסף קארו בעניין זה פסק . להפלות לרעה את השני על רקע ידיעותיו הדלות בתורה הדיוט . . . לא יאמר : האיך אחייבנו בדין ונמצא חכם גדול עם . . . ( : " באו לפניך . . . ' י , ז "" מ יחו שו " ע בדין על רקע רמת ההשכלה התורנית פליה כדי למנוע אמתבייש . . . אלא יחתוך הדין לאמיתו " . " באו לפניך שניים לדין , : את הפרוצדורה הבאה ( ' ד ', הלכות סנהדרין כ תשנ " ט , ) " םקבע הרמב אחד חכם גדול ואחד הדיוט , לא תקדים לשאול בשלומו של גדול , ולא תסביר לו פנים , ולא תכבדו , עד שייגמר הדין " . כדי שלא יסתתמו טענותיו של אחר , אלא אינו נפנה לאחד מהן
|
אדמוני, אריאל
|