עיוות הדין במשפט בהווה ובקהילות ישראל בעבר ועמדות חכמי ישראל - מרדכי פרישטיק

עמוד:321

321 שלא לא יכבדנו . . . עם עני . . . שאם בא לפניו עשיר . . . " ולא תהדר פני גדול : ( ' י , הלכות דיינים י " ז . " אלא יחתוך הדין לאמיתויסתמו דברי בעל דינו ולא יאמר היאך אחייבנו בדין ונמצא מתבייש . . . קטגוריה מיוחדת של עניים בהיסטוריה היהודית היו היתומים והאלמנות , שלעיתים , לאחר מות האב או הבעל , נשארו מחוסרי מקור פרנסה . המשפט העברי ער במיוחד לקבוצה זו , ומתרה ולא תחבול בגד יתום " לא תטה משפט . . . נכתב בנושא : במקראבדין . שלא להפלותה בפני הדיינים ( . ח " י ', ידבריםכן " עשה משפט יתום ואלמנה " ) ו , ז ( " י , ד " ) דברים כ " אלמנה יםהלעשיר לבין העני , והתקינו נה בין להשוות בדיןמי ישראל לא הסתפקו בדרישה מוסריתחכ " אם היה אחד מהם מלובש בגדים , כגון הנוהל הבא : פורמאליים כדי להתמודד עם התופעה ולאאו הלבישהו כמותך או לבוש כמוהו ; יקרים והשני מלובש בגדים בזויים , אומרים למכובד : ו בי " ד להושיב , את שניהם מושיבים ; יהא האחד יושב והאחד עומד , אלא שניהם עומדים ; ואם רצ ; ר ' דיינים יז : א שו " ע חו " מ הלכותר ' יוסף קארו , תשנ " ב , ולא ישב אחד למטה ואחד למעלה " ) . ה ( " ת עשה רלומצו , ספר החינוך אהרון הלוי מברצלונא , תשל " ז , המשפט העברי , כמשפט אבסולוטי , שאינו מבחין בין עני לבין עשיר מבחינה משפטית , כייצוין . בעניין זה , על הנאמר במקרא : העשירגם את לא רק את העני אלאמתרה שלא להפלות לרעה מפרש רש " י : " לא תהדר דל : לא תחלוק לו כבוד לזכותו ( , ' ג , ג " שמות כ " ודל לא תהדר בריבו " ) לא תכיר פנים במשפטבמקרא " הכתוברש " י על כן כתב . בדין , כלומר : דל הוא , אזכנו ואכבדנו " שלא תאמר עני הוא זה וחבירו עשיר ומצוה לפרנסו " : ז ( " י , ) דברים א " כקטון כגדול תשמעון הציעו החכמים לדיין לא להתעלם , יחד עם זאת . " אזכה את העני ונמצא מתפרנס בנקיות ממצוקתו של העני ולכסות מכיסו הפרטי את התשלום שקבע לבעל הדין העני , זאת מדין צדקה . . י ורש הצדיקו " ( : " ענ , ג ' ב " פ ) תהליםבספר על האמור ביטוי בדברי חז " לתמקבלעמדה זו מאי הצדיקו ? אילימא " מאי עני ורש הצדיקו ? מובא : א ( ע " ד , " קלדף חולין בתלמוד הבבלי ) . " משפטים ( , והכתיב : ודל לא תהדר בריבו ? אלא צדק משלך ותן לו אם ב בדינים ) ןאפליה בדין על רקע שיוכו האתני של העומד לדי ( , 1923 Sellin, את תופעת האפליה בבתי המשפט , כגון סלין ) לבחוןהחוקרים הראשונים שהחלו די ילשל הנאשם על החלטות בית המשפט . מאז נבדק הנושא עתי העד מוצאואת השפעתבדקו אחת הקבוצות נגדה . והתריעותופעהלחכמי ישראל היו ערים . גםלעילם שפורטויחוקרים רב הגרים . בדין , הם , שהחכמים התריעו לא להפלותן לרעההחלשות בחברה היהודיתהעדתיות בקשר . ה אחת . . . יהיה לכם ולגר הגר אתכם "" תור : ט " ו , ט " ו ( במדבר ) בעניין זה נכתב במקרא

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר