|
|
עמוד:319
319 על קיומה של תופעת עיוותי הדין בקהילות ישראל בעבר ניתן ללמוד גם מהעובדה שחכמי לעולם כולו , אם בתיעם ישראל , ולדיין , שיקרו לישראל מצאו לנכון להצביע על ההשלכות הקשות פרשת קדושים , פרשתא ד , 1961 ) ספרא , תבו החכמיםכלגבי הדייןהדין לא ישפטו משפט צדק . לפי חכמיהתוצאה . : " דיין המקלקל את הדין קרוי עוול , שנוא משוקץ , חרם ותועבה " ( סעיף א " כל דיין שנוטל מזה ונותן לזה שלא כדין , : א ( ע ",' זדף סנהדרין תלמוד בבלי ) ישראל תהיה " כל דיין שאינו דן דין אמתכתבו חז " ל : לגבי עם ישראלהקדוש ברוך הוא נוטל ממנו את נפשו " . . " בעוון עינוי הדין ועיוות הדין וקלקול הדין . . ( ; םש ) מיתו גורם לשכינה שתסתלק מישראל " לא ות " אם ראית דור שצרות רבות בא ; א ( ע ", דף ל " גשבתתלמוד בבלי ) דבר ובצורת באוביזה רבה " אין הקב " ה משרה שכינתו על ישראל עד ; א ( ע " , דף קל " טשם , ) עליו , צא ובדוק בדייני ישראל " . חכמי התלמוד אף ( , ע " אח " צדף סנהדרין תלמוד בבליכלו שופטים ושוטרים רעים מישראל " ) שי . ב ( ע " ו ," נ דף גיטיןתלמוד בבליהדין ) מקלקולו וגלות ישראל נבע השני בית המקדשחורבןסברו ש ( . ', משנה ח ' אבות פרק המסכת ) " אמרו חז " ל : " חרב באה לעולם על עיוות הדיןלוולגבי העולם כ ת עיוותי הדין ואפליה בענישה ושתופעעולה , אם כן , ה שהוצגה במבוא , שניי לגבי השאלה ה , קיימת גם בעבר בקהילות ישראל כנראה קיימים לא רק כיום בבתי המשפט , אלא התופעה הייתה תיו את הנושא בב גבי ההווה , המחקרים הבודדים שחקר לא ידועים . להמדויקיםאם כי ממדיה נושא זה דורש מחקר נה שקיימת אפליה בדין בבתי הדין , אךהדין הרבניים לא איששו את הטע וא : איך התייחסו חכמי ישראל לאורך נשאלת השאלה השלישית שהוצגה במב עקב כך , . נוסף בשני יה זו נדון בסוגהאפליה ועיוותי הדין בבתי הדין ? לתופעתמוסרית ומשפטיתהדורות . הפרקים הבאים ולא לעוות את הדיןפלות בענישה להחכמי ישראל מדיינים לא שלהדרישות אמיניהם , דבר המעוגן בנאמר בתורה " ובאת אל לחכמי ישראל אמורה להיות השפעה רבה על קהל מ לךלא תסור מן הדבר אשר יגידוועשית על פי הדבר אשר יגידו לך . . . הכהנים הלוים ואל השופט . . . : " אפילו מראיםאתרמוסיף על ) תש " כ , שופטים ( הספרי . מדרשא ( " י - ' ט , ז " ימין ושמאל " ) דברים י בעיניך על שמאל שהוא ימין ועל ימין שהוא שמאל , שמע להם " . על רקע האמונה בכוח ההשפעה וסרית ודתית לא לעוות בדין ולא שלהם על הציבור בישראל , פנו חכמי ישראל לדיינים בקריאה מ ושל השופטים , או מסיבות רבנות ושל בעלי הדין , של הקה על רקע תכונות אישיותפלות בעניש לה . להלןפורט פי שי , כוקהילתיות ארגוניות
|
אדמוני, אריאל
|