התגוררות שירית: אתגרים חינוכיים בחשיבה של היידגר על השירה - שלומית תמרי

עמוד:464

464 שירה , האת מנות , במיוחדואת האבאור חדשתשובותיו לשאלות אלו מאירות 16 בטבע שלה עצמה ? " היחס שבין אמת לקיום אנושי . אתו שההוצאה ממסתור של משהו כאמת , אלתיאה , תמיד משאירה דברים , היידגר ציין שוב אמת , מה שנשאר מוסתר , תמיד - אחרים כמוסתרים . כך , אמת , אלתיאה , וגם מה שהוא קורא לו אי אמת , המוסתר שממנו חולצה האמת . האמת - קשורים . אמת עולה לתוך האזור הפתוח יחד עם אי ת כל מה שמוסתר , ולא לאפשר לאדם המחפש אמת נרכשת תוך עימות עם המוסתר השואף לנצור א לחשוף ולהביא אל האזור הפתוח את מה שיצא ממסתור . יתרה מכך , כדי להיות קיימת כאמת , פתוח , האמת חייבתמרחב האחרי זכייה בעימות זה , אחרי שנפתח תחום והאמת ביססה עצמה ב דאי מסכים שחלקים ממה שנותר וגר היה בולהחזיק פתוח את מה שנפתח ולקיים אותו . הייד מוסתר יכולים להפוך בהמשך לבלתי מוסתרים דרך חשיבה וחיפוש ידע . מנות שמתארת רגעיםואיצירתכ ," העורב ", בפרק חמש הצבעתי על שירו של אדגר אלן פו של מועקה . עכשיו אוכל להוסיף , שהקורא או המקשיב לשיר " העורב " יכול לחוש את העימות שבפניו עומד המשורר בהביאו את המועקה אל המקום הפתוח שאותו יצר . זהו עימות עם מה : מיהו עורב זה ? מדועיםשואלכשאנושמוסתר , והוא מתגלה בשיר . אנו מבחינים במה שמוסתר איך יכול המספר 17 ? " שוב לא עודהוא דופק על דלתו של המספר ? מדוע הוא מקרקר כל הזמן " פטר מן העורב ומן המועקה שהוא מעלה בעצם הופעתו ? המשורר , בהביאו את המועקה שלילה המספר אל האזור הפתוח שהוא מבסס , החליט שהוא חייב להשאיר לפחות תשובות חלקיות רבות אחרות שנשארו מוסתרות . התוצאה היא שבשיר , האמת של מועקתשאלותלשאלות אלו ול מעמקי המציאות של המוסתר . שבהמספר יוצאת ממסתור כל מי שעמד פעם בפני המועקה יוכל לחוש שכך אכן קורה תמיד . המועקה העולה תמיד אבל קשר זה של האמת 18 . ניתן להבנה נשארת קשורה ומוקפת במה שנשאר מוסתר , לא ברור ולא הוא שיר על אהבה , עולה לא רק בשיר " העורב " . שירו של אדגר אלן פו " אנאבל לי " הסתרהאל ה ררנו בדיון שבפרקים הקודמים , השיר יוצר מקום של התבהרות , פתח , יאמיתית וגדולה . כפי שב שבו האמת שלו לגבי האהבה מבססת עצמה , מוקפת במקום שבו רב הנסתר . נוכל לענות עתה לשאלה שהוצבה לעיל . אמת , אלתיאה , היא היציאה ממסתור של ישויות של ישויות בתוך ההתבהרות שנוצרה . בלי יצירה של התבהרות כזאת , אלתיאה לאהיבטיםאו של תיצירמנות מסוימת , ואדוגמת יצירת תצא ממסתור . בשביל שאלתיאה תתרחש בתוך משהו שנוצר , מנות חייבת ליצור פתח , התבהרות , שבה האמת יכולה לבסס עצמה . ראינו שמה שייחודיוהא מנות גדולות , כולל השירים שציטטתי ודנתי בהם בפרק זה ובקודמים לו , זה שהן יוצרותו ות איצירל מנותוות איצירטבעה האמיתי של האמת כיציאה ממסתור יש בה דחף לקראת , התבהרות כזאת . כך ההתבהרות , והמרגוע שבו אמת יכולה לעלות , כל אלו זכו נות המקום , מות האיצירשבכיווןגדולות כבר בעימות שבין עולם וארץ . Martin Heidegger, "The Origin of the Work of Art" in Poetry, Language, Thought, trans . Albert 16 Hofstadter ( New York : Harper & Row, 1975 ) p . 60 . . ( 1997 הקיבוץ המאוחד ומפעל תרגומי מופת , ברק : - תרגום : חנה ניר ) בני העורבושיריםאחרים ,, אדגר אלן פו 17 המתרגמת : המועקה אצל היידגר היא עמידה מול האין . בכך היא שונה מן הפחד ומן החרדה שבהם העמידההערת 18 היא מול ישות מפחידה .

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר