עיונים לשוניים בביטויים מוכרים - גבריאל בירנבאום

עמוד:453

453 מסורת ומסורה , ואצלנו מתכוונים לרוב לערכי היהדות , ערכי התרבות המועברים מדור לדורמשמעותהמסורת היא מערכת ההוראותהרָסוֹמָ האמונות והמצוות , ומכאן : אדם " שומר מסורת " או " מסורתי " . ה כגון בענייני הכתיב , הניקוד והטעמים . במחשבה ראשונה נראֶה , המשוכללת לשימור נוסח המקרא לנו שהמסורה נקראה כך מפני שיסודה במסירה מאב לבנו ומרב לתלמידו , כפי שמתואר בפתח " . הגדולה כנסת לאנשי מסרוה ונביאים . . . ליהושעמסכת אבות : " משה קיבל תורה מסיני ומסרה אבל שם מדובר על מסירת התורה בכללותה , ובעיקר התורה שבעל פה , ולא על ההוראות הכמעט חיים הראה שבעברית ובארמית הייתה למילה מָסַר - טכניות של המסורה . הבלשן פרופ ' זאב בן ' סָפַר , מָנָה ' . אחת הפעולות החשובות של בעלי המסורה הייתה ספירת האותיות - משמעות נוספת האותיותכלסופרים שהיו - סופרים ראשונים נקראו לפיכךהמילים ומיונן לקבוצות . חז " ל אמרו : " ו " . נראֶה שבַ זמן שלאחר התלמוד רצו להבחין בין הסופר , שאומנותו בַכתיבה הטכנית שלשבתורה ובשימורלבין מי שעסק בספירת אותיותספרי תורה , תפילין ומזוזות ) המכונה היום סופר סת " ם ( מָסוֹר ) במשקל כָּ רוֹז , לָ קוֹחַ ( , ותוצאת פעולתם נקראה - נוסח המקרא . הם בחרו במילה נרדפת לסופר . 8 מָסוֹרָה כבני מרון – לפני הקב " ה – בראש השנה כל באי העולם עוברים לפניו " המשנה במסכת ראש השנה אומרת : : " וכל באי , שאנו אומרים בה יותר בזכות תפילת " ונתנה תוקף " ב " . הביטוי הזה התפרסםןרוֹי מָנֵבְכִּ ? מרון . מה משמעות המילה כבני מרוןעולם יעברון לפניך , כבני מרון נראה שכבר בתקופת האמוראים , מפרשי המשנה , לא היו בטוחים במשמעות ומצאנו מחלוקת ביניהם בפירושו . אחד הפירושים שהציעו האמוראים הוא " כבני אִ ימְּרַיָּיא ", כלומר : כמו כבשים . ורש " י מסביר שכשהיו מונים את הכבשים , היו מעבירים אותם בפתח צר ; כך הקב " ה , כביכול , דן אותנו איש איש כפי מעשיו . הפירוש הזה נעשה מקובל מאוד במשך הדורות , אף . מרוןעל פי שלא מצאנו בשום מקום אחר שכֶּבֶשׂ מכונה לאמרוןוכמו במקרים רבים אחרים , עיון בכתבי היד הטובים פותר את החידה : המילה הייתה ולא נבראה , אלא היא פרי קריאה מוטעית של מילה שאולה שלא הובנה . כ " י קאופמן למשנה היא המילה הידועה בשפות אירופה : ביוונית ובלטינית נוּמֵרוֹן - " כִּבְ נוֹמְרוֹןגורס : " עוברים לפניו אחת ממשמעויותיה בלטינית היא גם ' מספר מוגדרבגרמנית ועוד . Nummer באנגלית , number ונראה שלכך כיוון האמורא שמואל בפירושו : " כחֵילות של ביתשל אנשים ' כמו גדוד או פלוגה . דוִד " ; ומפרש רש " י : " וכך היו מונים אותם יוצאים זה אחר זה בצאתם למלחמה ", וזה דומה מאוד נמצאת במקורות נוספים בספרות חז " ל במשמעות הזאת , ואין נומרון לנוהַג בַצבא גם היום . המילה . 9 היום ספק שזו הקריאה הנכונה מחבר " ונתנה תוקף " קיבל , כנראה , דווקא את הפירוש המוטעה מבחינה היסטורית ; וכמה נפש ותפקוד ותמנה ותספורתעבירכן , שבטותחת צאנו מעביר , עדרורועהתרַקָּבַכְּיפה הוא כותב : " . " חיכל . 74 – 64 ירושלים תש " ף , עמ ' ף , סֵאָת הֵ חיים , עֵ - ראה : ז ' בן 8 ; ש ' ליברמן , תוספתא כפשוטה , ניו יורק תשט " ו , 722 ראה : י " נ אפשטיין , מבוא לנוסח המשנה , ירושלים תש " ח , עמ ' 9 יא . על ראש השנה א ,

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר