|
|
עמוד:152
152 ר " ל ) רוצה לומר ( אלו בעלי הלשון שנמשלו - ועליהם אמר שלמה ' זבובי מות יבאיש ' וגו ' לזבובים וברוח שפתיו ימית כי לה " ר ) לשון הרע ( תלתא קטיל ) הורג שלושה ( . על כן קראם זבובי מות ואמר יבאיש , כי כל כוונתם להבאיש ריח אנשים טובים . יביע לשון דבור ור " ל ) ורצה לומר ( שהוא מדבר אפילו מן איש שלם - ' יביע שמן רוקח ' הוא משתדל להבאיש ריחו . אשר ריחו נודף כשמן רוקח מ " מ ) מכל מקום ( כי בעיניו אותו סכלות מעט שהוא רואה בזולתו הוא - ' יקר מחכמה ומכבוד סכלות מעט ' יקר וכבוד בעיניו יותר מכל חכמה וכבוד שרואה בו עד שזה הסכלות מעט מכריע את כל החכמה והכבוד . היינו לדון הבריות לכף זכות , כארז " ל ) כמו - ונתן טעם לדבר לפי ש ' לב חכם לימינו ' ) תנחומא שמות יח ( אלף מיימינים לזכות כו ' ו ' לב כסילשאמרו רבותינו זכרונם לברכה ( לדון את הבריות לכף חובה . - לשמאלו ' על כן לעולם אינו מספר במעלות זולתו כי אם בגנותו . ר " ל ) רוצה - וטעמו של דבר לפי ש ' גם בדרך שהסכל הולך לבו חסר ואמר לכל סכל הוא ' לומר ( ' כל הפוסל במומו פוסל ' ) קידושין ע ע " ב ( . סכל זה החושד בכשרים יודע בעצמו שאותו חסרון ודופי שמטיל בזולתו יש גם בו . ' וגם הוא לבו חסר מן אותו דבר ' . על כן ' אמר לכל כי סכל הוא ' ותולה גם באחרים אותו סכלות שהוא יודע שישנו בו בעצם וראשונה וסובר מאחר שהוא עושה כן כולם עושים כאלה . אלו הם הזבובים החוקרים . תה ( - , תשמ " ה , עמ ' תדשלמה אפרים מלונטשיץ ' ר ) תמיד אחר מומי הבריות וחסרונן כמו שהזבוב מעדיף להיטפל למקום הפצע באדם , כך הנרגן מעדיף למצוא נקודת , לדעת הכלי יקר , הנרגן מייחס לאחר תכונות שליליות ומבקש למצוא להן הוכחותתורפה באחר ולהעצים אותה . לילה . הנרגן דן את חברו לכף חובה ועל ידי כךולכן הוא מבאר את מעשיו של האחר על דרך הש להתמודד עם התכונות השליליות שלו הנרגן עושה זאת כיוון שזו הדרך שלוהוא מבאיש את ריחו . עצמו . ששלמה המלך השתמש בביטוי המקראי ' נרגן ' על מנת לרמוז לנו על ביקורתו שליתכןי משה כלפי עם ישראל . חלקים גדולים של עם ישראל ' קיטרו ' על ארץ ישראל בעקבות דברי חלק את הארץ לכף זכות על ידי פרשנות שונה ' לדון ' מהמרגלים . עשרת המרגלים וחלקים מהעם יכלו ל ' ממצאי ' המרגלים . אותם ' נרגנים ' העדיפו את הפרשנות השלילית , אם בשל תכונות אופי של הבנה של המוגבלויות שלהם וניסיון להימלט מדימוי עצמימרמור , רטינה ותלונתיות ; אם בשל שלילי ; ואם בשל חרדות ממלחמה וקוצר אמונה . באמצעות הפרשנות השלילית הצליחו להבאיש . על מעשים אלו נענשו רבים מ ' דור המדבר ' ואףהוציא עליה דיבהל את ריחה הטוב של הארץ ו אנחנו משלמים את המחיר עד ימינו אלה . פסימיות ( - אני מבקש לטעון שיש קשר הדוק בין תפיסת האדם את המציאות ) אופטימיות בין יחסי האדם עם חברו . האדם הפסימי וחסרלייאוש ( - ת שלו ליטול חלק בשינוי ) תקווההמונעוּו יותר למצוא דופי באחר ) כמו הזבוב בדברי שלמה המלך ( . מנגד , האדם הרואה אתיַטֶּההתקווה את הטוב גם בחברו . רווחתו הנפשיתההעולם בדרך חיובית ומוכן לפעול למען עולם טוב יותר ירא תהיה גבוהה והוא יקרין את ראיית הטוב והתקווה על סביבתו .
|
אדמוני, אריאל
|