הקדמה

עמוד:12

קיים שוני בולט במספר המחקרים אודות הזרמים השונים של התנועה הקיבוצית . על חבר הקבוצות נכתבו מעט מאוד מחקרים . מחקרו של ברוך בן­אברם, הת 2תרו 1ת 1 החברתית והרעיונית של חבר הקבוצות ) האוניברסיטה העברית, תשל"א; יצא לאור בהוצאת עם עובד ( , הוא החיבור המקיף הגדול היחידי אודות זרם קיבוצי זה . המחקרים על הקיבוץ הארצי השומר הצעיר מרובים יותר, בעיקר אותם מחקרים העוסקים בסוגיות מוגבלות בזמן ובמקום בחיי תנועה זו . מעטות הן עבודות המחקר על קורותיו של השומר הצעיר בהקשר רחב המציג את תפישת עולמה של תנועה זו . כזו היא עבודתו של דוד זית, השומר הצעיר ביך ריאליזם לאלטל 5יד, ) אוניברסיטת תל­אביב, תשל"א ( , המנסה לעמוד על התפתחות תנועת ההגשמה של השומר הצעיר על­פי רעיונותיו האידיאולוגיים . בולט במיוחד ספרו של אלקנה מרגלית, השומר הצעיר ­ מעדת נעורים למארבםיזם מה 5בני ) הקיבוץ המאוחד, 1971 ( , המצייר תמונה רחבת­היקף על התפתחותה הרעיונית של תנועה זו . המחקר בנושאים הקשורים לקיבוץ המאוחד מרובה יותר . בזמן האחרון נכתבו ונכתבים מחקרים נוספים על אלה שכבר פורסמו, אשר שופכים אור על תנועת הגשמה זו . הקיבוץ המאוחד ניסה להיות "קיבוץ הסתדרותי", "קיבוץ כללי", היה מעורב ביותר בכל האירועים העיקריים הקשורים לבנין הארץ ולהגנה עליה, בכל ימי "היישוב", והוא גירוי מובן מאליו לחוקר ההיסטורי . תהליך צמיחתו של "קיבוץ עיךחרוד'' ­ הורהו הישיר של הקיבוץ המאוחד ­ מחיקו של "גדוד העבודה", סוכם במחקר מקיף בעל הדגשים סוציולוגיים בספרו של אלקנה מרגלית, קומונה, הברה, פוליטיקה ) עם עובד, 1980 ( , שהוא ניתוח של עלייתו, השפעתו ונפילתו של ''גדוד העבודה" . ל''גדוד העבודה'' היתה ''תדמית הגשמה" משלו ) מושג זה יידון בדפים הבאים ( שהשפיעה עמוקות לא רק על דרך התנהלותו, אלא גם על התגבשות "תדמית ההגשמה" של הקיבוץ המאוחד ­ וזאת למרות הפילוג והקיטוב הפנימי בתוכו . הגדוד נקלע למתח בין רעיונו שלו, רעיון הקומונה הכללית של פועלי הארץ המנסה להוליך את ההסתדרות הכללית של העובדים ברוח הגדוד, לבין ''סידור העבודה הכללי" של פועלי הארץ, שבא לביטוי בארגוניה של ההסתדרות הכללית, שעמדה כמתחרה של רעיון הגדוד, והעמידה ''תדמית הגשמה'' שונה שעליה נלחמה בדרכים ארגוניות ופוליטיות . מתח זה פורק באופן חלקי רק לאחר פילוג הגדוד . רישומיו המשמעותיים העקרוניים של מתה זה הועברו מן הגדוד אל ממשיכו, ''קיבוץ עין­חרוד'', וממנו אל הקיבוץ המאוחד . מחקרו של מרגלית עומד על כך בהרחבה ובעמקות . י' גורני, בספרו 0חדות העבודה 9191­ 1930 ) הקיבוץ המאוחד, 1973 ( עוסק באחד המקורות העיקריים לצמיחת ''תדמית ההגשמה'' של הקיבוץ המאוחד : התגבשותה הפוליטית של התאחדות אחדות העבודה סביב תוכנית הגשמה שהוגיה כינוה "הסוציאליזם הקונסטרוקטיבי" . התפתחותה של תוכנית זו, והמתחים הפנימ­ יים שהתגלעו בין הוגיה על רקע החיכוך שלהם עם הסביבה הארצישראלית והסביבה הציונית, הם עיקרי חיבורנו . ''קיבוץ עין­חרוד", ולאחריו הקיבוץ המאוחד, היו בשר מבשרה של אותה תוכנית . הקיבוץ המאוחד נחשב, בעיני עצמו 12

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר