|
עמוד:13
ועד החינוך הארצישראלי ניאות לקחת תחת חסותו את חינוך ילדי דמשק, ובשיתוף פעולה עם ועד הקהילה פתחו המורים הגולים שני בתיספר יסודיים לבנים, ביתספר לבנות ושני גניילדים . 4בראש המערכת החינוכית העברית עמד יהודה בורלא . כ 1,200 תלמידים ותלמידות פקדו את בתיהספר העבריים . על תוצאות העבודה החינוכית מעיד יהודה בורלא : "במשך שנתיים ימים . . . הגיע הדבר לידי כך שהילדים כולם דיברו עברית ביניהם, ובשנה השלישית והרביעית היתה כבר תכנית ביה"ס מתאימה בכל לתכנית ביה"ס העברי בא"י . מן המחזור הראשון שגמר את ביה"ס לבנים ולבנות ) עשרים במספר ( נתקבלו תלמידים ותלמידות לגימנסיה בתלאביב, ולביהמ"ד למורים . . . יש להדגיש : חיבה מיוחדת לעברית ולתנועה הלאומית היתה מפעמת בלב ילדי גולה אלה עם התקשרות נפשית חזקה אל השפה העברית ואל הערכין הלאומיים . " ) הערה 4 לעיל, עמ' 176 ( . בנוסף לפעילות החינוכית בין כותלי ביה"ס, יזם המורה הארצישראלי בצלאל בצראווי, בשנת ,1919 את הרחבתן של תנועות הנוער "מכבי" ו"מכבי הצעיר" . מגמתו היתה לרכז בתוכן את מרבית הילדים והנוער שבקהילה ולטפח בהם את אהבת ארץישראל באמצעות הפעילויות שהן קיימו : מתן שיעורי ערב בעברית, הרצאות, חגיגות, טיולים, פעילויות ספורט, הקמת תזמורת ותלבושת אחידה בצבעי תכלתלבן ) מנחם, 1983 : 299 301 ( . כ 600 חברים וחברות לקחו חלק בפעילויות התנועה . 5 השפעתה של התנועה היתה רבה מאוד בגיטו היהודי : "גדודי 'המכבי הצעיר' היו מסודרים בטוב טעם, ובעברם ברחובות העיר במשטר וסדר מלובשים בתלבושתם היפה, המיוחדת להם, עם תזמורתם בראש והשירה העברית בפיהם היו למופת ולסמל . " 6 פריחתם של בתיהספר העבריים בדמשק ארכה חמש שנים בלבד . בשנת ,1923 הוחלט לסגור, מטעמי קיצוץ בתקציב החינוך שעמד לרשות ועד החינוך הארצישראלי, את מוסדות החינוך בדמשק . 7 החזקת בתיהספר העבריים בכוחות הקהילה עצמה היתה מעבר ליכולתה . משמעות הדבר : הרס התשתית החינוכית הציונית . ביתהספר "אליאנס", אשר ניהל מאבק מתמיד על נפש הילד היהודי, קלט רק מספר קטן של ילדים ביחס לצרכים; נערים רבים פשוט נפלטו לרחוב, ובמקום ללמוד שוטטו באפס מעשה והחלו לעבוד בתנאי ניצול . יהודה בורלא התריע נגד ההחלטה באומרו : "סגירת בתיהספר תהיה מפלה מדינית שאין לתארה במלים למי שאינו מצוי במקום . . . זו תהיה גם מפלה מוסרית שלא תותיר שום השפעה ציונית בכל סוריה וארםנהריים . . . בתי הספר עם מאות התלמידים ומאות המשפחות שמסביבם קולטים את הרעיון 13
|
|