|
עמוד:14
14 שער ראשון : 9491 1951 לקבל את העולים בתנאי חברות, ולא על יסוד העסקתם בקיבוץ כשכירים . 10 בפועל לא הובטחו גם התנאים האלמנטריים לסידורם הראשוני של העולים, אלא באורח חלקי בלבד . הקיבוץ המאוחד הועמד בפני הפסקת העליה התנועתית עם עליית המעפילים האחרונים ממחנותהגירוש של קפריסין . משנסתיימה העליה מהתנועה החלוצית, הוחלט בקיבוץ לטפל בקליטת עליה מן המחנות, שאליהם הועברו העולים בהגיעם ארצה, באמצעות שליחים ששוגרו למחנות . תחילה ניסו התנועות הקיבוציות להגיע לעולים באמצעות "משלחת מלווים" מאנשי התנועות הקיבוציות שהגיעו לנמליהמוצא של העולים מצפוךאפריקה ונלוו אליהם באניות בדרכם לארץ, במגמה לארגנם כחבורה להליכה לקיבוץ . התוצאות היו מאכזבות . אז פנו למחנות שהעולים נשלחו אליהם בארץ . העולים היו יוצאי 36 ארצות, ושליחי הקיבוץ ביקשו בשיחות אישיות לשדל את העולים ללכת לקיבוץ . בדרך זו הגיעו לקיבוץ עולים מארצות צפוךאפריקה, מתורכיה, מעיראק, ממצרים ומסוריה . מיוצאי פולין וממחנות הפליטים באו מועטים בלבד לקיבוץ . הללו טענו : "די לנו במתנות'' . רבות נאבק הקיבוץ עם ישוביו שהתקשו בקליטת העולים, ועם העולים עצמם שחיי הקיבוץ ואורחותיו היו זרים להם . סיכומי הקליטה היו זעומים לעומת ממדי העליה שהגיעה בהמוניה . ועם זה הגיעו לקיבוץ בשנתיים שמאז מלחמת העצמאות, כפי שנמסר בישיבת מזכירות הקיבוץ ב 50 . 6 . 82," 7000 עולים מלבד נוער, ילדים והורים . בדו"ח לועידה הי"ז שהתכנסה במארס 1955 נמסר כי קרוב ל 0 / 400 מכלל חברי הקיבוץ אז עלו ארצה אחרי מלחמתהעולם השניה ובעיקר אחר קום המדינה . הקיבוץ לא היוה אמנם גורם בעלמשקל בקליטתה של "ישראל השניה", אולם עליה זו היוותה גורם חשוב ובעל משקל בקיבוץ . זה מתייחס במידה לא מעטה גם לעליה מארצות המזרח . בשנה אחת בלבד, היא תש''י, נשלחו למשקי הקיבוץ 4546 עולים ומהם 3500 מארצות המזרח . חלוקתם לפי ארצותהמוצא היא כדלקמן 12 ) הטבלה מובאת בעמוד הבא ( : מעולי בבל נשארו בקיבוץ בתום השנה 605 איש, מעולי פרס ,400 ממרוקו כ ,100 ממצרים 150 ) כולם אנשיתנועה ( , ואילו משאר הארצות אחוז הנשארים היה יחסית גבוה יותר . נעשו מאמצים להרכיב מקרב העולים, בעיקר מקרב הצעירים שבהם, גרעיני הכשרה כמסגרת עצמאית במשקים, דבר שהקל על קליטתם, ואף נתן שהות של שנתנסיון, למשק הקולט ולעולים הנקלטים, לבחינת האפשרות של חברות במשק או התארגנות כגרעין לנח"ל ולהתישבות .
|
|