|
עמוד:11
הקדמת העורכות || 11 מתוך ההבנה הזו הקמתי לפני כשש שנים את התוכנית לכתיבה הלכתית במכללת הרצוג . מגמת התוכנית היא לסייע בידי נשים שכבר בשלו והגיעו להוראת הלכה להביא לביטוי את נקודת מבטן המיוחדת ואת מצוקותיהן המיוחדות, וללבן אותן גם בכתב, תוך פתיחת שערי הלב ושערי בית המדרש הנשי גם לצופים מן החוץ . החשש בכתיבה הוא גדול, והחשיפה לא תמיד פשוטה, ההססנות הנלווית לצעדים הראשונים של הנשים בכתיבה הלכתית היא טבעית . ואף על פי כן, ראוי לכל אחת מאיתנו לשנן לעצמה את מילותיו התובעניות של מרדכי מאסתר : “ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות ? " . הספר הזה ברובו נוצר מפירות התוכנית לכתיבה הלכתית, ובע"ה יבואו ספרים נוספים אחריו . בהזדמנות זו אני מודה לד"ר חיותה דויטש שותפתי בליווי העמיתות במהלך התוכנית, ובעריכת הספר . ההערכה ההדדית בינינו הועילה רבות לקידום הספר . עינה הטובה של חיותה והמקצועיות שלה הפכו את העבודה המשותפת לתענוג צרוף . וכמובן תודה גדולה אני חבה גם למי שתרמו להוצאת הספר ולתמיכה בתוכנית הכתיבה, ד"ר גיטי בנדהיים, גב' פרדה רוזנפלד, גב' שולי סטיינלאוף וגב' אילנה גולדשטיין . מיכל טיקוצ'ינסקי, נוף איילון, תשפ"ג H מלאכת העריכה של הספר הזה לוותה בהתרגשות מסוימת, תולדת ההבנה שזה כנראה ספר ראשון מסוגו שכולו עוסק בהלכה וכולו נכתב על ידי נשים . דרך הילוכי בין המאמרים תהיתי על הזווית הנשית ושאלתי את עצמי האם זו אכן קיימת כאן . האם מאמרים שעוסקים בעניינים נשיים כנידה וכלידה - הם מאמרים ‘נשיים' ? מה צריך להתרחש בנקודת המבט או בכתיבה, כדי שנאמר - כתיבה נשית לפנינו ? אני סבורה שגם אם התשובה לכך חמקמקה במקצת, היא קיימת, ואנסה להצביע עליה כאן . תשעה מאמרים בספר זה, ושמונה כותבות . שלושה מאמרים בו עוסקים בעניינים נשיים מובהקים - לידה, נידה וענייני אישות . מאמרה של זיוית ברלינר עוסק ביולדת בשבת והשוואת דיניה לדין חולה, ובמושג ‘יישוב הדעת' . מאמרה של ענת שרבט העוסק באיסור זונה לכהן, ובמשמעותו לנושא השידוכין בימינו, למשל - חובת הגילוי הנובעת או לא נובעת מכך, כנות והיעדרה ביחסי זוגיות והיבטים נוספים . מאמרה רחב ההיקף של שרה סגל כץ עוסק בדין הרגשה והיבטיו השונים, ענייני גוף ונפש . החידוש שיש בשלושת הדיונים הללו לא נובע רק מכך שאת הדיון ההלכתי עושות נשים המדברות על מצבים המוכרים להן מגופן שלהן, דבר שפוסקים לאורך הדורות לא יכלו להכיר, אלא מהתביעה העולה מהם - תביעה נשית - להרחיב את מעגל הדיון, לעולם הנפש והתחושות הגופניות . זוהי גם תביעה לראות את הדברים בהקשר רחב, של אישה החיה בזמננו, חשופה להלכי הרוחות שקנו להם שביתה גם בתוך נפשה שלה, הלכי רוח מחודשים
|
|