תקציר

עמוד:8

ישראל 2050 - כלכלה משגשגת בסביבה מקיימת 8 אנו סבורים כי נכון לגבש מתווה סיוע לתעשייה לשם הסתגלות והתייעלות בעקבות מס הפחמן . אולם כיוון שהפיצוי שהוסכם עליו בין משרד האוצר לבין נציגי התעשיינים אינו מותנה ביישום צעדי התייעלות מצד התעשייה, התמריץ של התעשייה לעבור לשימוש באנרגיות נקיות ולהשקיע בפיתוח ובאימוץ טכנולוגיות להפחתת פליטות ייפגע, או לכל הפחות יפחת, וכך תפגע האפקטיביות של מס הפחמן . ע י ק ר י ה ה מ ל צ ו ת ( 1 ) אנו ממליצים לשקול בעתיד, לאחר אישור המתווה הנוכחי בכנסת, העלאה של גובה מס הפחמן על הגז הטבעי כדי שישקף טוב יותר את העלויות החיצוניות . כל זאת, לצד תמיכה באוכלוסיות הפגיעות, כפי שיוצג להלן . ( 2 ) אנו ממליצים כי הפיצוי לתעשייה יותנה בביצוע מהלך התייעלות או בהשקעות באנרגיות מתחדשות . לשם כך אפשר לקבוע כי מענקי הפיצוי לתעשייה יותנו בהצטרפות למנגנון הוולונטרי לאיפוס פליטות של המשרד להגנת הסביבה או בהתנעת מהלך השקעות משמעותיות להתייעלות אנרגטית . ( 3 ) מכיוון שמס הפחמן הוא מס רגרסיבי, והוא פוגע יותר באוכלוסיות החלשות ששיעור ההוצאה שלהן על חשמל מתוך סך ההכנסה גבוה יחסית, אנו תומכים גם בצעד הנוסף המקודם לצד המס, שמטרתו לסייע לאוכלוסיות אלו להתמודד עם התייקרות הוצאות האנרגיה . אולם מכיוון שייקור החשמל הצפוי בעקבות המיסוי מתון למדי, אנו סבורים שיש למתן את הפגיעה הצפויה במשקי הבית בעשירונים התחתונים בלבד, והפיצוי צריך לתמוך בהתייעלות אנרגטית של משקי הבית דרך סבסוד קנייה של מכשירי חשמל יעילים אנרגטית, שיובילו גם לצמצום בהוצאות החשמל וגם להפחתת פליטות . ( 4 ) נסייג ונציין כי בעתיד, כאשר המצב הפיסקלי יאפשר זאת, יש לבחון מחדש את אופן מחזור ההכנסות ממס הפחמן ולבחון את החלופה של הפחתה של המע"מ, שתוביל לצמצום הפגיעה באוכלוסיות החלשות ותתמרץ את הכלכלה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר