מבוא

עמוד:14

14 דוח מחקר של שירותים אלו בקרב האוכלוסייה, וכן את שביעות הרצון של האזרחים בישראל מהנגישות לשירותים החברתיים בהשוואה בינלאומית . מ ת ו ד ו ל ו ג י ה קשה מאוד לאמוד את האפקטיביות הכללית של המגזר הציבורי במובנו הרחב . מדובר בכמה רמות ממשל ( ממשל מרכזי, שלטון מקומי ) , בתחומי תוכן מגוונים ( חינוך, ביטחון, בריאות, חדשנות ) ובארגונים מסוגים שונים ( משרדים, גופי סמך, רשויות עצמאיות, תאגידים סטטוטוריים, עיריות, חברות ממשלתיות ) . במבט-על קשה לאמוד אפקטיביות של כל רמת ממשל, תחום שירותים וגוף בנפרד, והערכת האפקטיביות המשותפת עלולה להבליע הבדלים ברמת האפקטיביות של כל אחד מהם . עם זאת, בספרות המחקר ובגופי מדיניות בינלאומיים גובשו כמה מדדים, המורכבים בעצמם מאינדיקטורים שמקובל לטעון שהם משקפים היבטים שונים של תפקוד השירות הציבורי . אחד המדדים הנרחבים והמקובלים בתחום זה הוא מדד הממשל בר הקיימא ( Sustainable Governance Indicators, SGI ) 3 המדרג את מדינות OECD-ה 4 והאיחוד האירופי לפי שלושה תחומים מרכזיים : • ביצועי מדיניות ( Policy Performance ) . תחום הכולל פרקים של מדיניות כלכלית, מדיניות חברתית, מדיניות חינוך ומדיניות סביבתית . • איכות הדמוקרטיה ( Quality of Democracy ) . תחום הכולל פרקים של שלטון החוק, שמירת זכויות מיעוטים, הגנה על פרטיות ובחירות חופשיות . 3 מדדים נפוצים נוספים הם World Bank’s Worldwide Governance Indicators ( WGI ) ; Bertelsmann Transformation Index ( BTI ) ; Freedom House and the Varieties of Democracy ( V - Dem ) World Economic Forum Global Competitiveness Index ; World Economic Forum — Global — Competitiveness Index . להרחבה ראו 2022 Croissant & Pelke, . 4 לא כולל קוסטה ריקה וקולומביה, שהצטרפו לארגון רק בשנים האחרונות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר