|
עמוד:8
ישראל 2050 - כלכלה משגשגת בסביבה מקיימת 8 במסגרת המחקר ערכנו סקר בנושא חסמים התנהגותיים המונעים התנהגות פרו-סביבתית, תוך כדי הדגשת הֶקשרים אקלימיים . איסוף הנתונים לסקר נמשך מ- 22 במאי 2023 עד 4 ביוני 2023 . בסקר המקוון נסקרו 1,011 איש ואישה, מהם 805 בשפה העברית ו- 206 בשפה הערבית . טעות הדגימה המרבית למדגם זה היא % 15 . 3± ברמת ביטחון של % 95 . עבודת השדה בוצעה על ידי חברת iPanel . המסקנות העולות מניתוח הסקר בקצרה הן : • ככלל, נראה שהנושא של שינוי האקלים וההתמודדות עימו חשובים לישראלים, גם אם פחות מאשר לתושבי מדינות מפותחות אחרות . ייתכן שההבדל בין הישראלים לבין תושבי המדינות המפותחות נובע מתיעדוף שונה על רקע איומים קיומיים מוחשיים יותר, או מהבדלים בעמדות קבוצות דמוגרפיות שונות ביחסן לשינוי האקלים . • גם כאשר משיבים העריכו נכונה כי התנהגויות מסוימות מזיקות לאקלים, קיים פער בין הידע המקצועי על שינוי האקלים לבין העמדות הנפוצות בציבור . כך, למשל, המחזור נתפס בקרב המשיבים לסקר כחשוב הרבה יותר לשינוי אקלים מכפי שההערכות בספרות המחקרית מייחסות לו, וילודה — פחות בהרבה . • לחסמים תשתיתיים — כגון גישה למתקני מחזור, וקושי בגישה לתחבורה ציבורית — חשיבות רבה בעיני המשיבים לסקר . עם זאת, ישנן גם עדויות לחסמים פסיכולוגיים ממשיים מפני אימוץ התנהגות סביבתית יותר בתחום צריכת מזון מהחי . • משיבים ללא רכב פרטי העידו על תמריצים שליליים ( חוסר בחניה ועלות רכישת רכב פרטי ) כסיבה העיקרית לכך שאינם משתמשים ברכב פרטי . בעלי רכב, לעומת זאת, ציינו בעיקר חוסר בתמריצים חיוביים ( נגישות, תדירות וסנכרון של אפשרויות תחבורה ציבורית ) כסיבה לכך שהם ממשיכים להשתמש ברכב . הדבר עשוי להעיד על הערכת חסר של חשיבות התמריצים השליליים במדיניות תחבורה סביבתית .
|
|