פעילויות מזמנות חשיבה

עמוד:13

מבוא | 13 סיפור של חקר ( בעקבות חוקר ) אחת הדרכים ללימוד המדע כחקר ולפיתוח מיומנויות מתאימות היא השימוש בפעילות סיפור של חקר ( בעקבות חוקר ) . בפעילות זו מוצג בפני הלומד מהלך של חקר, ועליו לזהות את הנחות היסוד ואת השיקולים שהנחו את החוקרים בבואם לבסס או להפריך תאוריה מקובלת . במשימה זו הלומד מתוודע לאופייה המחקרי של הדיסציפלינה המדעית . על פי שוואב Schwab, ( ) 1963 , כל דיסציפלינה - ובכלל זה גם הדיסציפלינה המדעית - מורכבת משני מרכיבים מרכזיים : 1 . "המרכיב הסינטקטי", כלומר דרכי החקר והמתודולוגיות שבאמצעותן מושג הידע המהווה בסיס לבניית תאוריות מדעיות ; 2 . "המרכיב הסובסטנטיבי" ( התוכני ) , הכולל את עולם המושגים, העקרונות והתאוריות של הדיסציפלינה . שני המרכיבים הללו נמצאים באינטראקציה זה עם זה, מזינים זה את זה ומשפיעים זה על זה . הפעילות סיפור של חקר מפגישה את הלומד עם שני היבטים אלו של הדיסציפלינה המדעית תוך כדי הדגשת עקרונות החקר והפעלת הלומד כחוקר . סיפור של חקר לעתים משלב אלמנט היסטורי, המדגיש היבטים של התפתחות התאוריה המדעית ודרכי החשיבה המדעית . היבטים אלו מובילים את הלומד לצמתים בחשיבה המדעית וממחישים לו את אופיו הטנטטיבי של המדע כגוף ידע הצומח ומשתנה, שאין בו אמת מוכחת ונצחית אלא תאוריות המקובלות כנכונות ( כל עוד הן מסבירות את התופעות ולא הופרכו ) . הבעיה המוצגת ללומד היא שִחזור תמציתו של מהלך מחקרי מסוים, היכול לשמש "תרגיל יבש" של חקר . בדרך זו הלומד נחשף לבעיות שהועלו במסגרת אותו מחקר, לניסויים שנערכו, לנתונים שנמצאו, ולפירוש שניתן להם עד שהפכו לידע מדעי מקובל, לרבות ספקות והפרכות של ידע מדעי קודם . הלומד מתוודע לדרכי החשיבה של אנשי המדע ומקבל תמונה מהימנה יותר של המדע כחקר התורם להתפתחות הידע המדעי . ואלה מיומנויות החשיבה המיושמות בפעילות סיפור של חקר : א . היכולת לזהות את רכיבי החקר בעבודת החוקר כמתואר בסיפור : זיהוי הבעיה וניסוחה, העלאת השערה, הפיכת ההשערה לשאלת מחקר, הגדרת מטרת הניסוי, תכנון הניסוי וביצועו ; ב . היכולת לזהות שימוש במיומנויות ביצוע של החוקר וסיכום הניסויים על ידו : בידוד המשתנים, הבחנה בין התוצאה למסקנה, הסקת מסקנות תקפות מממצאי מערך הניסויים ;

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר