|
עמוד:10
ומכאן הושמו דגשים נוספים : הצורך לטפח כיתה עצמאית ומחלקה עצמאית . אחרכך טופחה אף טקטיקה של החוליה העצמאית, ויותר מאוחר אף של חייל עצמאי, כלוחם עצמאי . ניתן להגדיר זאת כסגידה לטיפוח העצמאות של האדם הלוחם, הפרט, החוליה, הכיתה, המחלקה וכמובן הפלוגה . כדי שהאדם או היחידה יוכלו להיות עצמאיים, צריך שהמפקד שלה, מפקד כיתה, מפקד חוליה ובוודאי מפקד מחלקה, יחיה אדם חושב, שמלמדים אותו כיצד לשקול ולהעריך באורח עצמאי את המצבים המשתנים, ושנותנים לו סמכות להחליט . מכאן בא המושג 'גנרל מפקד כיתה', 'גנרל מפקד מחלקה' . זו סיסמא שמאחוריה עמד ועומד תוכן משמעותי : אמנם הוא רק מ"כ, אבל צריך להעניק לו סמכות, וללמד אותו לחשוב ולהחליט . לתת לו את ההרגשה שהכל תלוי בו, כאילו הוא גנרל בצבא הסדיר . אצל יוספליה, לפי עניות דעתי, בלט רעיון זה יותר מאשר אצל כולם . באופן פורמלי לא הפלמ"ח הוא שהכשיר את הקצינים ומפקדי המחלקות עבור עצמו . הם היו צריכים לעבור קורס מ"מים של ארגון ח"הגנה" . הרעיון הזה, של גנרל מפקד מחלקה, עבר מהר מאוד גם לארגון ה"הגנה" בדיוק מאותם המקורות שהוא הגיע לפלמ"ח . אבל בפלמ"ח הוא התבטא בקנאות יתרה . רבים ממפקדי הפלמ"ח נהגו לטעון לימים : לאחר שעברו קורסי מ"כים של הפלמ"ח ושלחו אותנו, כעבור שנה או שנתיים או שלוש, לקורס הקצינים של ארגון ה"הגנה" או של צה"ל, התברר לנו כי מה שקיבלנו בקורס המ"כים של הפלמ"ח היה הכנה טקטיתמקצועית ועצמאות מחשבתית הרבה יותר גדולה מאשר נתנו לנו בקורס הקצינים . הכנה זו היא ההסבר הטוב ביותר כיצד ארע שכמה מאות, אולי אף אלפים, של מפקדים זוטרים כאלה, הפכו במהלך מלחמת העצמאות למפקדי מחלקות, פלוגות ואף מפקדי גדודים וחטיבות, בלי הכשרה פורמלית בקורסים, כשהם נושאים עמהם את המטען החינוכי והמקצועי מתקופת קורס המ"כים בו למדו לשקול באורח מקיף ועצמאי ולהוביל את אנשיהם באורח סמכותי . הייתה בעיה . כיצד לחנך אנשים, מאות ואלפים, שנועדים להיות מפקדים זוטרים, לחשוב, לעשות הערכות מצב, ולנתח דרכי פעולה של האויב ושלנו עלפי עקרונות המלחמה ? ואז אתה מגיע למסקנה, שאולי פחות חשוב לרוץ בשטח, ועדיף לשבת על גבעה ולעסוק בתרגיל טקטי ללא גייסות ) תטל"ג ( כדי לפתח את המוח, כי לתרגל את המוח חשוב יותר מאשר לחזק את שרירי הרגליים . ופיתוח המוח של אנשים כאלה, זה הייחוד של המפקדים, שיוספליה היה נושא דברם . הפגישה הראשונה שלי עם יוספליה הייתה בהכנת המדריכים של קורס ם"כים ב ,1946 שיוספליה היה מפקדו . היינו, באמצע 'הכנת המפקדים' כשהקורס התפזר, ושלחו חלק מאיתנו להשתתף בפיצוץ הגשרים ) בליל ה 61 17 ביוני ( . הקורס לא חודש, אלא כעבור חודשיים, במתכונת אחרת . אני זוכר את יוספליה עד היום, מסביר 10
|
מכון ישראל גלילי לחקר כוח המגן
|