|
עמוד:10
אותם, ככל שהוא מסוגל, אם משום שהוא מכיר באחריותו החלקית להסתבכות, ואם משום שהוא לא יכול להרשות לעצמו התמוטטות של יישובים . דפוס זה יצר במהלך השנים "אילוצי תקציב רכים'', כביטויו של הכלכלן ההונגרי קורנאי, כלומר ביטחון שגם אם יישוב יסתבך פיננסית, יחלץ אותו הממסד מצרותיו . כך נוצרו נטיות של חוסר זהירות ואף חוסר אחריות שהיו עתידות לתרום להתמוטטות הפיננסית של ההתיישבות בסוף שנות השמונים, כאשר שוב ושוב הומצאו שיטות והוקמו מערכות שיבטיחו כי מה שהיה שוב לא יהיה . סיפורה של מערכת האשראי המרוכז שונה מאלה של מערכות שקדמו לה . ראשית, בשל הממדים חסרי התקדים של המאמץ ההתיישבותי שאפיין את תחילתו של העשור הראשון, שנעשה בלא מימון מתאים, והותיר יישובים רבים עם חובות כבדים . המדובר היה לא רק ביישובים הצעירים שזה עתה הוקמו על ידי המחלקה להתיישבות, אלא גם ביישובים ותיקים שהסתבכו עקב פיתוח כלכלי וצרכני ללא מימון מתאים . שנית, סיפורה של מערכת האשראי המרוכז שונה משום השגשוג היחסי שאפיין את מדינת ישראל בראשית שנות השישים, שגשוג שאפשר לה לטפל ביתר יסודיות בחובות היישובים, מכפי שטיפלו בחם בשנות החמישים . הוא שונה גם בשל העוצמה הרבה שהייתה להתיישבות ולארגוניה, בעיקר לארגונים הארציים של הקיבוצים, בראשית שנות השישים, כשהם זכו למעשה למעמד של "ארגוניצמרת", כלומר לשותפות מלאה בניהול החקלאות ע"י המדינה . מנהיגיהם שותפו ישירות כפקידים בכירים במשרד החקלאות, אפילו בחלוקת כספי המדינה ליישובים במסגרת שיטת "האשראי המרוכז", כלומר, מערכת "ניאוקוופורטיסטית", המשתפת רשמית ארגוניצמרת של קבוצות אינטרסים חשובות בקביעה המדיניות ובניהול העניינים השוטפים . שיטת האשראי המרוכז נחלה הצלחות בראשית דרכה . היא שיפרה את המצב וגם את סדרי המנהל במספר קיבוצים, אלא שעם הזמן פחתה האפקטיביות שלה . סכומי הכסף שזרמו דרכה פחתו, 10
|
|