|
עמוד:14
ההתישבות היא היסוד לתרבות לאומית . המוצא הגזעי ניכר רק כשותפותם הטבעית של השבטים, ואילו הלאום הוא פרי התפתחות היסטורית . האומה היא התוצאה של התפתחות התרבות ולא של הגזע, אע"פ שיש יסודות גזעיים באומה . השבט הוא בפוטנציה יסוד לעם, אבל דרגת התפתחותו היא נמוכה מזו של עם . גורלם של שבטים נודדים להוות אומה אחת . דבר זה תלוי בהתפתחותם ההיסטורית ולא במוצאם הגזעי . היהודים, למשל, הם ממוצא גזעי המשותף עם רובם של הערבים, אבל אין אנו והערבים בני אומה אחת . הגזע הוא תופעה טבעית ואילו העם הוא תופעה תרבותית . אמצעי השלטון של האדם בטבע אינם קיימים אלא רק בצורה של שותפותנסיון בשלטון על הטבע . השותפות הזו מתבטאת בנסיון הנמסר מאדם לאדם ומדור לדור באמצעות הלשון . היסוד לכך הוא הטריטוריה ותנאיהחיים המשותפים . הטריטוריה, השפה והתנאים הכלכליים המשותפים אלה יוצרים תרבות . כל תרבות אנושית היא תרבות לאומית, מפני שהיא פרי טריטוריה מסוימת, מפני שהיא מתבטאת בלשון מסוימת, מפני שהיא פרי תנאים כלכליים מסוימים היוצרים מנטליות מסוימת . המנטליות היא סכום קוי האופי המשותפים, בתוספת לטריטוריה, לשון, תרבות ותנאים כלכליים אלו הם סימניההיכר ללאום . ] 09; 1952 [ אומה נוצרת על ידי צירוף של גורמים משותפים בארץ אחת . צירוף הגורמים הללו יוצרים יחידה קולקטיבית לאומית, המניחה לאחר מכן יסוד לחיים משותפים היסטוריים . לצירוף תנאים זה אנו קוראים התישבות, והיא באה לבטא יחסים שיש בהם משום השפעה הדדית של האדם על הטבע ושל הטבע על האדם . משמעות ההחישבות היא קשר בין האדם והטבע והשפעה קבועה, של השימוש בטבע, על חיי האדם . האומה, המשטר, החברה, הלשון והיצירה התרבותית הם תולדות האדם השתלטותו על הטבע . האומה היא תופעה תרבותית המתחילה עם ההתישבות . האופי הלאומי הוא תופעה היסטורית תרבותית, המתהווה בתהליך מתמיד ומצטרפת לאופי השבטי שהתהווה קודם לכן . כשאנו אומרים "התישבות'' איננו קובעים יום שבו התחילה התישבות זו, אלא מציינים תהליך של השתלטות על הטבע, בדרגה של מעבר מנדידה ליישוב קבע, התלוייה בדרגת ידיעות, הנותנת יסוד לאפשרות של קשר בין אדם לאדמתו . היא באה כתוצאה מהצבר של ידע ושל התפתחות, כשהאדם חדל להיות עבדו של הטבע, והוא מתחיל להשתלט עליו; כאשר שוב אין הוא
|
|