מבוא

עמוד:10

ומתון בחירה הטרוגני . הוא כלל חברים מבני העליה השניה ) בעין­חרוד, בכנרת ( , והשלישית, באי גלי עליה שונים, יוצאי ארצות שונות, חניכי תרבויות שונות וטושפעי מסורות, ממפלגות ומתנועות­נוער שונות . על הבסיס הרחב של הציונות הסוציאליסטית הוא פתח שעריו לקלוט את כל הבא . ביסודו הונחו שאיפה ואמונה כי הוויית חיים של שויון ושיתוף ­ טבעם שיביאו למזיגה הדדית של כל השתה והמגוון, לשידוד מערכות ולהעשרת תכני­חיים . הקיבוץ כמו נטל על עצמו את המשימה לכבוש עצמו מחדש מדי פעם, עם גידולו, לאורח­חייו, לרעיונו, לשלמותו . דבר זה גם הוכח במידה רבה במציאות . ברם הקיבוץ ידע בעברו השגות וערעורים, מבחוץ ומבפנים, על דרכו . לא היה בהם בזמנם כדי להטות את הקיבוץ מדרכו . אבל הם שרדו ובבוא העת, בעקבות מאבקים פנימיים במפא''י, הם הצטרפו והגבירו את הדינמיקה של פילוג הקיבוץ . ראשיתן של טענות הבאות לסתור דרכו של הקיבוץ נטענו כבר ב­ ,1923 בקיבוץ עין­חרוד, קודמו של הקיבוץ המאוחד ונודעו בשם "אופוזיציה" . נושא מאבקם של אנשי האופוזיציה בעין­חרוד בשנות העשרים היה מוגבל לשאלת המקום : תביעתם שעין­חרוד תיבנה כמשק טריטוריאלי, תוך שלילת עקרון הארציות של הקיבוץ . למאבקם לא היה יסוד פוליטי או מפלגתי . יסוד כזה גם לא היה בקבוצות האופוזיציוניות שקמו בשנות השלושים בפלוגות הקיבוץ במושבות, בנבעת­השלושה, רמת­הכובש ועוד . איפיין אותן בעיקר הערעור על הקצב והמידות בקליטת העליה ובגידול החברה . אופי שונה היה לאופוזיציוניות של נצ"ח ) נוער צופי­חלוצי ( על דרך הקיבוץ, מאחר שהצטרפות תנועתם אל הקיבוץ המאוחד היתה מראש על תנאי של אוטונומיה בקשריה עם תנועתם בגולה ובדרך פלוגותיה בארץ . סיבות ההיווצרות והמטרות של האופוזיציות הללו היו, איפוא, שונות זו מזו . ברם, היה צד שווה ומשותף לכולן­ ערעוריה ! וטיעוניהן היו מופנים נגד הדרך, כפי שכבשה הקיבוץ המאוחד . טבעי איפוא הדבר שבהמשך ההתפתחות חלה התקרבות ונתגלתה הבנה הדדית ביניהן, וכאשר הוקם ארגון מפא"י בקיבוץ, מצאו חברי ה"אופוזיציות" השונות, רובם ככולם, את מקוטם בתוכו . התפיסה ההתישבותית הנועזת והאקטיביזם החלוצי של הקיבוץ המאוחד נתקלו בחוסר אהדה ואף במורת­רוח בחוגים מסוימים בהסתדרות, באחדות­העבודה ובמפלגת פועלי ארץ­ישראל . י . גורני, במחקרו על אחדות­העבודה, קובע כי "האידיאולוגיה של הקיבוץ היתה רדיקאלית ואקטיביסטית יותר מזו של אחדות­העבודה, כאשר כמפלגה המונית נאלצה לנקוט בדרן הפשרה כלפי פנים וכלפי חוץ . על­כן בלתי­נטנעת היתה היוצרות המתח האידיאי בין חבורת הצעירים נושאי החזון האוטופי הנשגב והנכונות לקרבגות ולחיים ב"טלכות­העוני", לבין הנהגתה ושאר חלקי המפלגה" . * המתח האידיאי בין הרדיקאליזם והאקטיביזם של הקיבוץ למן דרך הפשרה, שתחילתו הובחנה כבר בעת קיום מפלגת אחדות­העבודה, גבר עם הקמת מפלגת פועלי א"י, וביתר שאת טול פרצות חברתיות חמורות שקנו שביתה במחנה הפועלים, בשנות השלושים הראשונות­ נסיגה טשויון, נטישת עמדות עבודה בעלות ערן כיבושי, עבודה שכירה בקואופרטיבים ובקבוצות קבלניות בבעלות חברי הסתדרות, גילויי ביורוקראטיה במוסדות ההסתדרות וכיוצא בזה . על רקע זה באה התקרבות וקשרים בין חברים בקיבוץ עם פועלים בודדים שנפגשו עטהס בעבודה במושבות ובערים, וכן בין חברי קיבוץ פעילים במועצות­פועלים ובהסתדרות עם פעילים אחרים, חברים לדעות ולמאבק בהסתדרות ובמפלגה . מעורבותם וחלקם של חברי הקיבוץ במאבקים הפנימיים בתנועת 10

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר