|
עמוד:11
ותנאי עבודתם ביחס לשאר העובדים; ובתוכם יש גם הסבורים כי עצם השתייכותם להסתדרות אחת בולמת אותם ותוחמת אותם כמסגרת כלכליתחברתית הרואה את צרכיהם של כלל העובדים והמשק, ואינה מאפשרת "משחק חופשי", כביכול, של האיגודים המצויים בתוכה . אולי לא מקרה הוא, כי דווקא קבוצות שזכו ליתרון יחסי בחברה, כמו רופאים, הסגל האקדמי וארגון המורים התיכוניים, עזבו את ההסתדרות או לא הצטרפו אליה, ויש גם קבוצות אחרות המהרהרות לפרקים הרהורי פרישה . יש, כמובן, גם חוגים אחרים בהסתדרות, במיוחד מאז הופיעה סיעת הליכוד בתוכה, בשנת ,1965 אשר עבורנו פירוקה של ההסתדרות כתנועה חברתית היא מטרה פוליטית טהורה . ברור למדי שלא המסגרת הממלכתית כשלעצמה היא המענינת אותם, אלא החלשתה של המסגרת ההסתדרותית, כתנועה חברתיתפוליטית . חוגים אלה מטיפים לפירוקה ולהלאמת חלקים ממנה עלידי המדינה, כולל הלאמת קופתחולים, קופות הפנסיה ועוד . אם גם חוגים אלה אינם חשודים כלל ועיקר בסוציאליזם שמאלני או בקומוניזם, הרי דווקא הם המטיפים להלאמה ולהפקעת שרותים, כאשר הדבר נוגע להסתדרות, ולהסתדרות בלבד . אולם הנסיון שצברנו ברבות השנים מאז קום המדינה, תור השתחררות מראיית המדינה כ"כליכולה", מלמד, שלא ניתן לוותר על ההסתדרות כתנועה חברתית, כתנועה הרואה את האדם העובד כישות שלמה על כל צרכיו, ולא רק בתחום הצר של ייצור ושכר . למדנו לרעת, שהמדינה כשלעצמה אינה יכולה לשמש תחליף לתנועה חברתית חופשית, ולא לבוא במקומה . ממשלה במדינה חופשית היא, אכן, מכשיר רב עוצמה, היכול לסייע לתנועות חברתיות בתוכה להגשים את יעדיהן, או לפחות לזרז את תהליך יישומם . אף איו היא יכולה וגם אינה צריכה להיות תחליף להן, או לבוא במקומן . ההסתדרות, כתנועה חברתית, מושתתת על שלושה יסודות עיקריים : האיגוד המקצועי, העוסק בעיקר כבעיית החלוקה בין הון לעבודה; משק עובדים, המתרכז בייצור ובהגדלת העושר הלאומי; ומוסדות העזרה ההדדית, המכוונים פעולתם לצמצום הפערים החברתיים ולשמירה על ערך האדם . ככל שלושת התחומים הבסיסיים האלה, המדינה והממשלה יכולים לסייע, אך אינם יכולים לשמש תחליף לפעולות ההסתדרות ויוזמתה בהם . לעובדים חלק ביצירת העושר הלאומי משק העובדים במהותו בא לסייע בפתרון שתי בעיות . האחת היא יצירת העושר הלאומי וייזום מקורות תעסוקה נוספים וחדשים; והשניה, החלוקה בין הון לעבודה . העתקת האחריות לפיתוח המשק ויצירת מקורות תעסוקה חדשים מגופים פרטיים וציבוריים לממשלה לימדה אותנו, כי הממשלה לבדה אינה מסוגלת לפתור את הבעיה . יתר על כן, בשנים האחרונות אף מצטמצמת והולכת, במידה נוספת, יכולתה של הממשלה להוות גורם מרכזי במימוש יעד זה . . 11
|
|