|
עמוד:8
8 עמלה עינת 2 מהמחקר עלה שמקור התקלה היה בספר מפתח לדלת נעולה . קשיים בקליטת אסטרטגיות הלמידה המותאמות שתורגלו במהלך המכינות, שנבעו מחסימה רגשית שעיקרה חוסר אמון בסיסי מקדים של כל התלמידים ביכולת ההצלחה שלהם במשימות לימודיות . לדברי המרואיינים, חוסר אמון זה, שהכשיל מראש כל פתיחות לקליטה ולקבלה של דרכי התמודדות חדשות, נבע מהטבעות הילדות והנעורים שהוטבעו בהם בבית הספר ועל ידי הוריהם . שני גורמים סביבתיים מרכזיים אלו, שהיו חפים אז מכל ידע ומודעות בנוגע למקור קשייהם ואופיים, שייכו את כישלונות הלמידה לעצלנות או לחוסר יכולת שכלית מספיקה . ואכן, רק לקראת סוף שנות ה- 80 של המאה הקודמת, כלומר סמוך מאוד לתחילת לימודיהם של הסטודנטים המרואיינים במערכת החינוך, החלה התעוררות הידע וההבנה במערכת החינוך בישראל בנוגע למאפייניה וסיבותיה של התסמונת שנקראה אז "ליקוי למידה" . מחקרים שנערכו באותן שנים הצביעו על כך שלעיתים קרובות, תלמידים הסובלים מתסמונת נוירולוגית זו ניחנים ביכולות תקינות ואף גבוהות של כישורים עיוניים משמעותיים, שאינם קשורים למיומנויות הלמידה הבסיסיות הפגועות אצלם בשל הליקוי הנזכר ( עינת, ,2001 2006 ) . לפיכך, המסקנה הייתה שחובה על המערכת לעצב עבורם דרכי למידה, הבעה והיבחנות שונות מאלו הנהוגות במערכת החינוך הסטנדרטית, כדי לאפשר להם למצות את יכולותיהם העיוניות הטובות למרות קשייהם הטכניים בלמידה ( הכנסת, ,1988 ,2008 2016 ) . אלא שעד שהגיעה חשיבה ראשונית זו לצוותי החינוך, ועד שנערכו האבחונים הרלוונטיים ועוצבו מסגרות ראשוניות לצורך תרגום הגישה החדשה לדרכי ביצוע מותאמות, המשיך המסר הסביבתי הקודם בדבר רמה אינטלקטואלית כללית נמוכה או 2 . עמלה עינת, מפתח לדלת נעולה , תל אביב : הקיבוץ המאוחד, 2003 .
|
|