|
עמוד:9
ואינחת, גובר בשל הפער שנוצר בין התמיכה והרצון בשינוי לבין ביצוע השינויים בפועל . נוצר מתח בין הרצון לשנות לבין הרצון לשמר ערכים בסיסיים, לשנות ללא מהפכה תרבותית טוטלית . היכולת של הבנים לחדש את הנורמות ודפוסי ההתנהגות עלפי הערכים של החברה בה הם חיים נעשית במסגרת "מרחב חיים", בו הם מקיימים דושיח על בסיס הנחות הגלומות במסורת תרבותית משותפת, שהם שרויים בתוכה ומחדשים אותה בעת ובעונה אחת ) 1988 Hurreimann, ( . במצב בו קיימת בחברת המבוגרים תחושה של חוסר משמעות וחוסר ביטחון, כאשר המסורת התרבותית והסמלים של החברה אינם ברורים, כאשר דברים שהיו מקובלים ומוכנים מאליהם נעשו מושא לדיון ולערעור, משתבשת ההידברות עם דור ההורים והשתלבות הבנים בחברה נעשית קשה מבעבר . הצטרפות הבנים לקיבוץ מהווה שאלה קיומית לגבי הישרדותה של התנועה הקיבוצית, כחברה רבדורית בה חיים זה בצד זה שלושה דורות של משפחה אחת, עלאף שקיימת גם התחדשות הקיבוץ עלידי קליטה מבחוץ . החיברות של הבנים לחיי קיבוץ מאד משמעותי, מפני שציפיות החברה הקיבוצית ממערכת החינוך היא, שזו תבטיח את דור הממשיכים . מערכת החינוך, במשמעות הרחבה של המושג, כוללת את כל סוכני החיברות ויחסי הגומלין שביניהם . בתהליך זה מעצב האדם תכונות אישיות שלו, לומד ומפנים את מערכת הערכים, התפקידים החברתיים, נורמות ההתנהגות והאמונות של החברה בה הוא חי ) 1988 Hurreimann, ( . במבנה המיוחד של החברה הקיבוצית חזקים יותר יחסי הגומלין בין סוכני החיברות השתים וגוברת יכולתם בתהליך החיברות להקנות מחויבויות ערכיות, לטפח מחויבות רגשית ויכולת לחיים שיתופיים . במצב של אי בהירות ואובדן קונצנזוס בתחום הערכים הקיבוציים, של שינויים מהירים בקיבוץ ובחברה, של אובדן האוטופיה ושל חרדה ממלחמה מתעוררת שאלה לגבי יכולתם של סוכני החיברות לתרום לחידוש הנורמות ודפוסי התנהגות עלפי הערכים היסודיים של החברה . בשש השנים האחרונות התרחשו אירועים משמעותיים בארץ ובקיבוץ : פרוץ האינתיפדה, המהפך הפוליטי וחזרת תנועת העבודה לשלטון בארץ . ובקיבוץ, המשבר הכלכלי והחברתי שהעלה על סדר היום בעיות ושאלות רבות ובעקבות זאת שינויים המתרחשים בקיבוצים רבים . תהליכי השינוי בשש השנים האחרונות, שאינם דומים באופיים ובעוצמתם לשינויים שהתרחשו בקיבוץ בתקופות קודמות, עשויים להשפיע על עמדות המתבגרים בקיבוץ .
|
|