הקדמה: קיבוץ ומגדר: האתגר הניאו-ליברלי

עמוד:13

הנשים את המחיר ואת הסיכונים, אך גם את ההזדמנויות והתקוות, שיסופת השינויים' מביאה איתה . ומכאן למאמרים הנכללים בשערים . כפי שציינו לעיל, מטרתנו בשער הראשון ­ על אמהות, נשיות ומעגלי הדרה ­ היא להתחקות אחר שורשי הסדר המגדרי בקיבוץ מנקודת מבטן של הנשים . לשם כך התבססנו בעיקר על מחקרים איכותניים שאפשרו לנו לעקוב אחרי היסטוריה קיבוצית אחרת, תוך השמעת סוגיות כאובות המאפיינות את החוויה השיתופית ) על המחקר האיכותני ראו : צבר­בן יהושע, 2001 ; 1992 Reinharz, Silverman, 1997 ; Herzog, 2005 ( . mrwK'n הקיבוצית' היא אחת מסוגיות אלה . כפי שמחקרים רבים הראו, האמהות בקיבוץ כוננה במסגרת פרקטיקות מגדריות בהן תמכו גם הנשים . פקרטיקות אלה הדירו את הנשים ממוקדי ההשפעה והסמכות בקהילה . בהתאם לכך, תפקידן של הנשים היה בעיקר תפקיד של 'עזר כנגדו קולקטיבי', התומך בחברי הקיבוץ ומאפשר להם להקדיש את עצמם לקיבוץ, לתנועה ולמדינה . במשך השנים, בלחץ מתמיד של החברות, השתנה אמנם תפקיד האמהות בקיבוץ, אך שינוי זה לא כלל את ערעור החלוקה המגדרית ההיסטורית, ולא ערער את מיקומה המרכזי של האמהות כיסוד נורמטיבי של הנשיות ) טלמון, 0791; פוגל­ביז'אוי, 2991; בן­רפאל, 1996 ; 2002 Tiger and Shepher, 1976 ; Lieblich, ( . אראלה למדן, במאמרה משתיקה לזעקה לדיבור ­ שלושה דורות של אמהות בקיבוץ, מבקשת להביא בפנינו את חוויית האמהות כפי שחוו שלושה דורות של נשים בקיבוצים של הקיבוץ הארצי . 2 היא מתארת את השתנות מוסד האמהות וכינון האם הנורמטיבית בקיבוץ במשך השנים . בדור הראשון, מתוארת 'האם האידיאולוגית השותקת', האם המשתיקה את האם הפרטית שבה והמקבלת את האמהות הנורמטיבית כצו התנועה . בדור השני, מופיעה 'האם הקונפורמית­הזועקת' . אם וו היא צייתנית וקונפורמית למסרים האידיאולוגיים ולהגדרת המצב המגדרית, אולם, היא גם כועסת, זועקת ומתקוממת באופן רגשי נגד אותה הגדרת מצב מגדרית . היא זוכרת את הלינה המשותפת כחוויה נעימה, אך מובילה את מהפכת הלינה המשפחתית שהחליפה את הלינה המשותפת . בדור השלישי, מופיעה 'האם האינדיווידואלית המדברת', האם שמתפקדת אחרי מהפכת הלינה המשפחתית . וו מגדירה את עצמה כאם אינדיווידואלית ואינדיווידואליסטית אשר מבטאת באופן ישיר וגלוי את רצונותיה הפרטיים כאם וכאישה . עם זאת, למרות גלגוליו המורכבים של מוסד האמהות, אין כאן קריאת תיגר על הסדר המגדרי ההיסטורי, ואין כאן חשיבה 2 . לפני האיחוד ב­ ,2000 הרכיבו את התנועה הקיבוצית שני זרמים : התק"ם והקיבק הארצי . בתקופה זו, כמו בתקופות קודמות, היה הקיבוץ הארצי בעל האוריינטציה הסוציאליסטית ההדוקה ביותר . במסגרתו 'האמהות הקיבוצית' התמסדה באופן ההדוק ביותר . הקיבוץ הדתי היווה, וגם כיום מהווה, תנועה עצמאית, בעלת אפיונים פחות קולקטיביסטיים מהקיבוץ הארצי, ובסוגיה זו הוא קרוב יותר לקיבוצי התק"ם .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר