|
עמוד:12
12 סילביה פוגלביזאו' התנועות בכנות בשנת ,2000 לאחר שבמרוצת שנות התשעים נעצרה פעילותו הענפה של ה'מדור'; גם יחידה זו קמה כתוצאה מיוזמה פמיניסטית כדי לחולל שינוי מלמעלה למטה, כאשר כל פעיל ופעילה מתפקד / ת כמוכן שינוי המקדם / ת את שוויון ההזדמנויות המגדרי ) וגשל, 2002; סיני, 5002א; ,2003 Palgi ( . מטרת ספר זה היא לנתח ולהבין מפרספקטיבה מגדרית את תהליכי הסתגלותה של התנועה הקיבוצית לעידן הניאוליברלי, תהליך שנהוג לכנותו ה'שינויים', תוך השמעת קולותיהן האישיים והמגוונים של הנשים . ניסיון חייהן, המשגתן, והפרשנות שהנשים מקנות למציאות, מאפשרים לנו להבין את התהליכים מנקודת מבטו של הפרט, בשונה מהשיח הקנוני שמתאר את ההוויה הקולקטיבית ) ברנשטיין, 2001 ( . אנו מבקשים להתחקות אחר יסודותיו ההיסטוריים של הסדר המגדרי בקיבוץ, אשר במשך דורות מיקם את הנשים מחוץ למוקדי שליטה על המשאבים הכלכליים והתרבותייםאידיאולוגיים של הקולקטיב, ואף מיקם אותן מחוץ למוקדי ההשפעה המהותית על ניהול הקהילה השיתופית . התחקות זו נעשית כדי לחקור את הנסיבות ההיסטוריות שהפכו את השתלבות הנשים בתהליך השינוי החברתי להשתלבות על בסיס אינדיווידואלי בלבד, כל אישה וגורלה . לשון אחרת : במסגרת זו, ברצוננו להבין איך ולמה הנשים ניצבו באורח אינדיווידואלי, כל אחת על פי דרכה, מול גל ה'שינויים' . מטרה נוספת של ספר זה היא לעקוב אחר התנהלות תהליך השינוי עצמו, תוך הכרת קבוצת האנשים היוזמים והמובילים אותו, גברים ונשים כאחד . לשם כך נבחנות ההזדמנויות ההשכלתיות והתעסוקתיות השונות הנפתחות בפני הנשים בקיבוץ, אך גם מתוארים המחסומים המבניים והתרבותיים שעדיין קיימים או שנוצרים מחדש . כמו כן, נבדקת השפעתם של ה'שינויים' והאינדיווידואליזציה בספרה הפרטית של הקיבוץ, ונחקרת הבניית האלימות במשפחה כיום, לאור תהליכים אלה בקיבוץ . ברצוננו להשמיע גם את קולותיהן של הנשים, ולתאר איך הן חוות כיום את ה'שינויים' ואיזו פרשנות הן מקנות לתהליכים אלה בתחום המשפחה, העבודה והדמוקרטיה ההשתתפותית בקיבוץ . חלוקת הספר משקפת את המטרות שתוארו כאן . השער הראשון, על אמהות, נשיות ומעגלי הדרה, מתאר את הדרתן ההיסטורית של הנשים ממוקדי הכוח הארגוניים והאידיאולוגיים של הקיבוץ, במסגרת מוסד האמהות הקיבוצי, על גלגוליו השונים . השער השני, לאן אנחנו הולכות מכאן ? מבט מגדרי על השתנות הקיבוץ, מתייחס ברמת המאקרו לתהליך השינוי הניאוליברלי המתרחש בקיבוץ כיום . אותו תהליך מתנהל תוך התעלמות מהריבוד המגדרי ההיסטורי שתואר לעיל . כפי שהדברים באים לידי ביטוי בפרק, הנשים משתלבות בתהליך אנדרוצנטרי זה, אם ברצון ואם בכוח, כי הן חשות שאינן יכולות לשנותו, לא בספרה הציבורית ולא בספרה הפרטית . בשער השלישי, אני חיה לי מיום ליום, מתואר תהליך השינוי החברתי בקולן של הנשים עצמן . בהתאם לכך, מתארות
|
|