|
עמוד:8
8 םילביה פוגלביזאו' 'הקיבוץ הדיפרנציאלי' על פיו כל הכנסה מהעבודה ולעתים גם ממקורות אחרים בניכוי מסים שונים, מחליפה את תקציב החבר / ה . בקיבוצים אלה הונהגה עזרה הדדית לחברים על ידי מתן 'רשת ביטחון', כדי לשמור על כמה מעקרונות היסוד של הקיבוץ . באותה שנה, רק 0' 499 מהקיבוצים ) 130 ( עדיין התאימו ל'דגם שיתופי' שבו לא התקיים קשר בין עבודת החבר / ה לתקציב שהוא / היא מקבל / ת; 1294 ) 30 ( מהקיבוצים התנהלו על פי 'הדגם המשולב', שבו אחוז מסוים של ההכנסה מהעבודה מהווה מרכיב בתקציב החבר / ה בצד מרכיב שוויוני בסיסי לכולם ) פווין ,2004 63 ( . אם נוסיף לכל המתואר לעיל שבכל הקיבוצים, גם באלה התואמים לדגם השיתופי, נושא ה'שינויים' נמצא על סדר היום ברמה כזו או אחרת של דיון, נוכל לסכם ולומר שהתהליך הניאוליברלי המתחולל בקיבוץ מהווה תהליך של מיסוד איהשוויון, או כפי שטוען זאת טופל ) ראו ספר זה ( , תהליך זה, המשנה את מאפייניו המרכזיים של הקיבוץ, מהווה טרנספורמציה אמיתית של הקהילה השיתופיתשוויונית ) ראו גם : Achouch, BenRafael and Topel, 2004 ; 2000 ( . לא נתפלא, אם כן, שמילות הקוד המתארות את המצב בקיבוץ כיום הן "משבר וחרדה'' : משבר זהות, משבר מנהיגות, משבר שייכות, וחרדה לעתיד הקולקטיבי של התנועה, ועוד יותר חרדה לעתיד האישי של כל אחד ואחת . המשברים החוזרים ונשנים הפוקדים את התנועה הקיבוצית ) הסתבכויות כלכליות של ארגוניעל קיבוציים; הצטברות חובות; מעילות כספיות של חברים מרכזיים; המאבק על קרקעות הלאום מול עיירות הפיתוח ומול 'הקשת הדמוקרטית המזרחית' ( בשילוב עם ירידת מעמדו של ד,קיכ 7 ? בחברה הישראלית מ'היהלום שבכתר' תנועת העבודה לקבוצת לחץ חלשה יחסית כל אלה מגבירים את תחושות המועקה, המשבר ותחושות של איודאות . עם זאת, בקיבוץ כמו בחברה או בעולם כולו, תהליך הגלובליזציה הניאו ליברלית הוא תהליך דואלי : קיימות קבוצות חברתיות שברמה מסוימת ובתחום מסוים מרוויחות מהשינוי, וקיימות קבוצות חברתיות היוצאות מופסדות מאותו תהליך : את הראשונות ניתן לכנות ,Winneera המרוויחות של הגלובליזציה ואת האחרות ,Losersn מפסידות של הגלובליזציה ) פילק ורם, 4002; Fiss and Hirsch, 2005 ; Wallerstein, 1974 ; Robertson, 1992 ; Bauman, 1998 ( . על אף פירוק השותפות השוויונית והגברת אי השוויון, ולמרות שחלק מהחברים והחברות נדחקים לפריפריה של הכלכלה והחברה הקיבוצית, ישנם גם רבים הרואים ב'שינויים' תהליך חיובי, המתאים להם / ן ולרוח התקופה . מבחינתם / ן, 'השינויים' בהחלט הכרחיים כדי שהקיבוץ ישרוד אם בכלל בעולם הפוסטתעשייתי . בנוסף, הם רואים בישינויים' תהליך המאפשר לפרט לשלוט על חייו, תוך אפשרות לבחור את המתאים לו בכל תחום, כולל בתחום התעסוקה . מבחינתם תהליך זה אכן משנה את הקיבוץ מיסודו, מגביר את כוח ההון, מקשיח את התחרות ומעמיק את אי השוויון . אולם
|
|