|
עמוד:11
[ 11 ] [ ה ק ד מ ה ] של חינוך פוליטי מהפכני ) . 4 החיבור שלפנינו עוסק במאפייניו ודרכיו של השלטון הסמכותני — כמשטר שאינו דמוקרטי ואינו ליברלי, אך יכול להתממש בדרגות שונות של חירויות הפרט ושותפות פעילה של האזרחים . 4 פאולו פריירה, 1921 – ,1997 נחשב לאבי הפדגוגיה הביקורתית . את דרכו החינוכית החל בברזיל במיסוד פרקטיקות של הומניזציה באמצעות פיתוח אוריינות לשונית, אוריינות פוליטית ותודעה מעמדית — שבמרכזם שיקום תחושת הערך העצמי והמסוגלות האישית והכרה במנגנוני הדיכוי וההדרה שמבצעים המעמדות החזקים במעמדות החלשים . כשעשייתו הבשילה לפרקטיקות מבוססות של פדגוגיית שחרור הוא גורש מברזיל על ידי החונטה הצבאית . בהמשך, ברחבי העולם ואחר כך בשובו אל ברזיל הדמוקרטית, הוא נעשה למוביל הזרם החינוכי של פדגוגיה ביקורתית וחינוך פוליטי המתמקדים בהומניזציה הן של השכבות המוחלשות והן של קבוצות הכוח המפעילות מנגנוני ניצול כלכלי ודיכוי פוליטי — לקראת ביסוס מדינת רווחה סוציאל דמוקרטית, הומנית והוגנת . ספרו פדגוגיה של מדוכאים ( בתרגומה של כרמית גיא, מפרש, 1982 ) נחשב לספר החינוך המרכזי בעולם כולו בתחום פדגוגיית השחרור מרודנויות ושאר סוגי הדיכוי במשטרים סמכותניים .
|
|