|
עמוד:14
פרק ראשון [ 14 ] הוא קיום אמונת האלקות כאשר נאות לשלמותו יתברך, וכאשר נאות להאמין בשלמות האמונה, והוא שצריך לכל בעלי דתנו להאמין אמונה שלמה אמונה מוחלטת וקבועה בלב שיש קדמון, מחדש ויודע, ומשגיח, ויכול, וקיום אמונה זו הוא באמונת התורה כולה, רוצה לומר תורה שבכתב ותורה שבעל פה . . . וכאשר יתבאר עיקר זה בעבודת ההריסה, כי התורה מבטלת כל הדעות הזרות ומבטלת האמונות הרעות שנזכיר ( עמ' א 19 ) . תפיסת העולם שהמחבר התעתד להציג בפרקים הבאים היא-היא "אמונת התורה כולה", התורה שבכתב והתורה שבעל פה, ולא משנה אזוטרית של קבוצת בעלי סוד ; ובהמשך דבריו מנה את נקודות המחלוקת העיקריות בינו לבין המתפלספים, והן בריאת העולם, ההשגחה האלהית, שכר ועונש והניסים . וכך כתב : כי יש כתות באמונה מהם כופרים בעיקר ואומרים שהעולם קדמון, "כִּחֲשׁוּבַּיי' וַיֹּאמְרוּ לֹא הוּא" ( ירמיה ה יב ) , ויש מאמינים בחדושו אך מכחישים ידיעת מחדשו בשפלים, " [ ו ] אָמְרוּאֵיכָה יָדַע אֵל וְיֵשׁדֵּעָה בְעֶלְיוֹן" ( תהלים עג יא ) , ויש מודים בידיעה ומסירים ההשגחה לרוממות האל נגד פחיתות הנבראים ויגזרו בזה כי אין מעשה וחשבון במעללי האיש ויעשו אדם כדגי הים ( על פי חבקוק א יד ) , והכלל לדעתם : "עָזַב השם אֶת הָאָרֶץ" ( יחזקאל ח יב, ט ט ) למקרים . ויש מאמינים בחדוש ובידיעה ובהשגחה, אך גוזרים היות נמנע דבר שלא יורה עליו שכל או טבע, כי עולם כמנהגו נוהג, ויכחישו הנפלאות שהם בשינוי הטבע הנקראים נסים נגלים ומבקשים לנפלאות למצוא להם סבה וטבע . ולכתות שזכרנו יש עוד דעות שונות זו מזו, זו אומרת בכה וזו אומרת בכה, אין צריך להזכירם, אך הכלל היוצא מהם הוא הריסת התורה כולה או מקצתה, או להוציא דברים נעלמים למשלים ולהבלים ( שם, עמ' א – ב ) . המחבר מתייחס אל בעלי ההגות הפילוסופית כאל מכלול אחד, ונמנע מלייחס משמעות להבדלים ביניהם . אין הפרש לדעתו בין הכופרים בחידוש העולם בכללו לבין הכופרים "רק" ביכולת האדם לדעת מי הוא מחדש העולם . הוא שולל את ההבחנה בין הכופרים בהשגחה אלהית מכל וכל, לבין המבקשים להגביל את ההשגחה ואת הניסים בגבולותיהם של חוקי הטבע . דעותיהם שונות זו מזו, אך לדידו של המחבר כולם שותפים ל"הריסת התורה כולה או מקצתה" . משמע מכאן שאין הוא מבקש לצמצם את נקודות המחלוקת ולהבדיל בין מתפלספים "מתונים" ל"קיצונים", אלא הוא שולל את גישתם מבחינה עקרונית, מכל וכל . במקום ההיגיון והמחקר הפילוסופי 19 ציוני העמודים הם על פי ספר מערכת האלהות, ספר עמודי הקבלה .
|
|