א. מעמדו של ספר "מערכת האלהות" בתולדות תורת הסוד

עמוד:11

ספר "מערכת האלהות" [ 11 ] "מערכת האלהות" תורגם ללטינית בידי המומר פלאוויוס מיתרידטס ( Flavius Mithridates ) , שפעל בשירותו של הרוזן פיקו דלה מירנדולה ( Pico della Mirandola ) , ונודעה לו השפעה על הקבלה הנוצרית בסוף המאה החמש עשרה ובראשית המאה השש עשרה . 13 מבנהו של ספר מעורר שאלות רבות . אין אחידות בכותרותיהם של פרקי הספר : במחציתו הראשונה נקראים הפרקים בשם "מערכת", ואילו במחציתו השנייה הם נקראים "שער" . המחבר מרבה להתייחס לפרקים השונים בכינויים שונים, וקשה להצביע על עקיבות בעריכת הספר כולו . אברהם אלקיים פרסם מחקר מפורט על "המבנה הארכיטקטוני" של ספר "מערכת האלהות", 14 ובו בדק את המבנה בנוסחים השונים של הספר, דפוסי מנטובה ופירארה וכתבי היד הרבים, וסיכם את ממצאיו בדברים הבאים : 15 כללו של דבר : ניתוח שמותיהם של הפרקים בסמ"ה ( = בספר מערכת האלהות ) , כפי שהמחבר משתמש בהם בגוף חיבורו, מצביע על חוסר אחידות בולט ומלמד על הססנותו של מחבר הספר והתלבטותו בקביעת המסגרת הארכיטקטונית של חיבורו . ברם מתוך ניתוח הכותרות, כפי שהן באות בראשי הפרקים, ניתן לשער או להניח באופן סביר כי שמונת הפרקים הראשונים הנכללים תחת הכותר "מערכת" הם חטיבה בפני עצמה . גם הפרקים הנותרים הם חטיבה בפני עצמה, אשר, לפי עדותו של אב-טיפוס מסוים מכתבי היד, אפשר שהיא מתפצלת לשתי חטיבות מישנה . ביתר פירוט, הפרקים הנכללים תחת הכותר "שער" – והם "שער ההריסה", "שער האדם", "שער העולם" ו"שער השם" – הם חטיבה בפני עצמה ; הפרקים החסרים את המונח "שער" בכותרתם – והם כוללים את ה"מרכבה", ה"שביעיות", ה"שמיניות" וה"עשיריות" וגם את הפיסקאות העוסקות בכוונות התפילה – כל אחד מהם הוא מאמר בפני עצמו . אולם", ביטוי הבא בשיר הפתיחה לספר, והוא מסכם את עיונו כך : "אך השערה זו אין בה כדי להצדיק את אופן הבאת המאמרים . אין כל יסוד להניח שהמחבר [ ציוני ] לא ידע את השם האמיתי, ומה ראה להעמיד במקומו את התחלת החרוזים ? הוה אומר : ציון זה אינו בא לגלות את המקור אלא לשמש תריס בפני האשמות מצד יודעי דבר . לפי כל המסיבות שתארתי אני מגיע איפוא למסקנה – עם כל הזרות שבה לגבי מחבר ס' הציוני – שיש כאן לפנינו העלמת המקור ביודעים" ( תשבי, עמ' 57 ) . אך ראו יובל, עמ' 287 – ,288 שלדעתו הציוני לא העלים את מקורו אלא כך הוא נהג, ולא הביא בשמם גם מקורות אחרים . 13 ראו : וירשובסקי, פיקו, עמ' 79 – 80 ; וירשובסקי, פלביוס, עמ' 56 – 57 . 14 ראו אלקיים, על המיבנה . 15 שם, עמ' 295 .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר