|
עמוד:12
פרק ראשון [ 12 ] גופו, ושל ספר "תיקוני הזוהר", שנדפס לחוד אך נכלל בספרות הזוהר . ידועים לנו כיום כמה חיבורים עבריים של מחבר זה – שניים מהם נחקרו והוכנו לפרסום בידי אפרים גוטליב, ושלישי הכין לפרסום עמוס גולדרייך ועניינו העיקרי פירוש למרכבת יחזקאל . 8 כנראה אותו מחבר כתב גם חיבורים נוספים, שרק קטעים מעטים מהם נשתמרו בידינו . בעל סוד עלום שם זה כתב כמה מחיבוריו בארמית מעין-זוהרית ושימר היבטים סגנוניים ורעיוניים של ספר הזוהר, אך בעיקרו של דבר הציג משנה משלו, מיוחדת, בכמה מעיקריה של הקבלה . למוקד זה יש לצרף את יצירתו הענפה של ר' יוסף הבא משושן הבירה, "ספר תש"ק", שקִרבתו לעולמו של הזוהר רבה עד מאד . שני יוצרים אחרים שייכים לקבוצה זו – ר' יוסף אנג'לט ור' דוד בן יהודה החסיד – שעולמם עוצב בהשפעת ספר הזוהר . נציגו של זרם זה באיטליה הוא ר' מנחם ריקאנטי, שציטטות מספר הזוהר ממלאות את דפיו של פירושו לתורה . כתביהם של ארבעה מחברים אלה הם שהניחו את היסוד להתפשטותו, ולאחר מכן להשתלטותו, של ספר הזוהר על עולמה של הקבלה . במרחק מסוים מן הקבוצה הזו יש להעמיד את המחבר האלמוני של "סודות הזקן", שפרסם לאחרונה אליוט וולפסון, 9 חיבור הממעט להשתמש במינוח קבלי ומציג מעין בית מדרש, שנידונים בו סודותיהם של פסוקי התורה ( וולפסון הציע לראות בספר תעודה אמיתית המשקפת את שהתרחש בקבוצה של בעלי סוד נסתרים ) . מוקד שלישי של היצירה הקבלית בתקופה הנידונה, בלתי מגובש, מאופיין על ידי השפעתו של ר' יוסף ג'יקטיליה, אך יש בו סממנים של התנגדות לכמה מן ההיבטים של משנתו . בולט בהם הוא החיבור שמחברו אינו ידוע, "ספר השם", שיוחס ללא הצדקה לר' משה די ליאון . חיבור זה קרוב ברוחו לספריו של ר' יוסף ג'יקטיליה על הספירות – "שערי צדק" ו"שערי אורה" – ומונה את כינוייה של כל אחת מן הספירות מכתר עד מלכות . אמנם, יש בו הסתייגות ברורה ממשנת הזוהר ואף ממשנת ר' יוסף ג'יקטיליה בסוגיות עיקריות – תורת הרע, התפיסה התאורגית והיסודות הארוטיים, הנעדרים ממנו במכוון ( בחיבור זה נזכר ספר הזוהר פעמים אחדות, אך היתה בידי המחבר ככל הנראה רק ציטטה אחת, אולי ממקור משני, מספרות הזוהר ) . ניתן לשייך לכאן במידה מסוימת את "ספר מערכת האלהות", שהוא החיבור הראשון בתולדות ספרות הסוד העברית המציג את ידיעתה של הקבלה כתנאי הכרחי להשגת מעלה רוחנית גבוהה, ודורש לכלול את סודות הקבלה בין הנורמות המחייבות של 8 ראו גוטליב ואידל ; מהדורתם כוללת שני חיבורים . עבודתו של עמוס גולדרייך טרם נדפסה . 9 ראו וולפסון .
|
|