|
עמוד:11
הקבלה בסוף המאה השלוש עשרה ובראשית המאה הארבע עשרה [ 11 ] להסתמך בספר זה על שורה של מקורות פסֶוּדוֹ-אפיגרפיים ( כפי שעשה לפניו ר' יצחק ) , אך מקורות אלה משתייכים לרמב"ן ולחוגו, והספר מתיימר אפוא להציג משנה ( בדויה ) של תורת הרע של הרמב"ן . מחבר חשוב אחר שהמשיך במידה מסוימת ללכת בדרכם של "האחים הכהנים" הוא ר' טודרוס אבולעפיה, שספריו "שער הרזים" ו"אוצר הכבוד" הם מן החשובים שבספרי הסוד שנכתבו בסוף המאה השלוש עשרה . 4 אך על אף זיקתו לחוג "האחים הכהנים", רבים מרעיונותיו של ר' טודרוס משתייכים למסורת חוג הרמב"ן וממשיכיו . בנו, ר' יצחק, היה מקורב מאד לר' משה די ליאון, שהקדיש לו את אחד מספריו העבריים, וייתכן שאף הוא חיבר חיבורים בתורת הסוד . המוקד המובהק הראשון של היצירה הקבלית בתקופה זו הוא מסורת הרמב"ן וחוג הרשב"א . עיקרה של היצירה של חוג זה התבטא בחיבורים על סודות הרמב"ן בפירושו על התורה – כגון הפירוש שנדפס על שמו של אבי סהולה, ספר "כתר שם טוב" מאת ר' שם טוב אבן גאון ועוד חיבורים מסוג זה, שרבים מהם לא נדפסו . ( לא כל החיבורים מסוג זה הגיעו לידינו בשלמותם, וכמה מהם נזכרים רק בציטטות בחיבורים אחרים, כגון "דעת החכם" ששולב בספר "כתר שם טוב" . ) לקבוצה זו יש לשייך גם את חיבורו העיקרי של ר' שם טוב אבן גאון בתורת הסוד – "בדי הארון ומגדל חננאל", המכיל מסורות מחיבורים אחרים, ואת "יסוד עולם" מאת ר' חננאל בן אברהם אסקירה, או אביו, שיש בו תפנית מוזרה לכיוון עיוני-פילוסופי, לחומרים מספרות העיון ואף לספר "תיקוני זוהר" . 5 הבולט בין תלמידי הרשב"א הראשונים הוא ר' בחיי בן אשר, שבפירוש התורה שלו באות ציטטות רבות מספר הזוהר . ר' בחיי הוא גם מחברו של ספר יסוד בתחום המוסר, "כד הקמח", ספר המוסר הקבלי המקיף הראשון . לקבוצה הנידונה שייך גם הפירוש על התורה שמחברו אינו ידוע, שנידון על ידי משה אידל, 6 שגם בו יש נגיעה לספר הזוהר . ניתן לשייך לקבוצה זו, במידה מסוימת, את ספר "מאירת עינים" לר' יצחק דמן עכו, המתבסס בעיקרו על מסורות מחוגי גירונה, הרמב"ן והרשב"א . ר' יצחק כתב גם את ספר "אוצר החיים", יצירה מקורית ומעמיקה בתורת הקבלה, שבה דן אפרים גוטליב, 7 וכן חיבור היסטורי, שאבד מאיתנו, שכלל ככל הנראה ידיעות חשובות על תולדות תורת הסוד ועל חיבורו של ספר הזוהר . מוקד עיקרי שני מקביל לפעילותו של חוג הרשב"א וכולל חיבורים שזיקתם לספר הזוהר חזקה, ולא מן הנמנע שמחבריהם היו קרובים לבית היוצר של ספר הזוהר גופו . הראשון והבולט ביניהם הוא המחבר עלום השם של "רעיא מהימנא", שנכלל בזוהר 4 ראו עליו שם, פרק שמיני . 5 ראו להלן, פרק חמישי, נספח . 6 ראו להלן, פרק שלישי, סעיף ב' . 7 ראו גוטליב .
|
|