ממשבר להזדמנות: תמונת מצב בין-לאומית בהשכלה הגבוהה בתקופת הקורונה

עמוד:11

ממשבר להזדמנות : תמונת מצב בין - לאומית בהשכלה הגבוהה בתקופת הקורונה | 11 השונות ואת האופן שבו אנשים לומדים באמצעותן ; ושלישית, משתנים מתערבים רבים מגבילים את תוקף התוצאות . לכן, מוצע כי על ההערכה להיות ממוקדת יותר בתהליך מאשר בתוצר הלמידה, כאשר יש לתת את הדעת על דחיפות המעבר להוראה מרחוק ועל האמצעים הנדרשים לכך במסגרת זמן קצרה כאלמנטים קריטיים ביותר להערכה במהלך משבר זה ( 2020 , . Hodges et al ) . השפעות המעבר הפתאומי להוראה מרחוק בשעת חירום אתגרים ותגובות - עמדות הסטודנטים סקר שהופץ בחודש מאי 2020 בחן את עמדות הסטודנטים ברחבי ארצות הברית באשר להוראה מרחוק בעת משבר הקורונה, האתגרים השונים שעמדו בפניהם, והמאפיינים שהביאו לרמות גבוהות של שביעות רצון ( 2020 , Means & Neisler ) . נמצא כי מרבית המשיבות והמשיבים, בעלי ניסיון קודם חלקי בקורסים מקוונים, מייצגים את מגוון הדיסציפלינות והם בעלי מחשב נייד אישי וחיבור ביתי לרשת האינטרנט . אשר לשביעות הרצון מהמעבר הפתאומי נמצא כי מרביתם ( % 59 ) היו מרוצים עד מרוצים מאוד מהקורסים שלהם לאחר המעבר להוראה מרחוק, מהם % 19 היו מרוצים מאוד מהמעבר ( תרשים 3 ) . שביעות הרצון הגדולה ביותר התקבלה באירופה, באמריקה הצפונית, באוסטרליה, ואחריהן באסיה ובדרום אמריקה, בעוד שנראה כי סטודנטים מאפריקה ( למשל, מצרים ודרום אפריקה ) היו הכי פחות מרוצים . גם ממצא זה עלול לנבוע מתשתיות התקשורת במדינות השונות ביבשת זו ( 2020 , . Aristovnik et al ) . תרשים 3 : שביעות רצון לאחר המעבר להוראה מרחוק בשעת חירום מ יד ת ש ב יע ות ה ר צ ון אחוז המשיבים % 13 % 27 % 40 % 19 % 100 % 90 % 80 % 70 % 60 % 50 % 40 % 30 % 20 % 10 % 0 לא מרוצה כלל לא מרוצה במידה מועטה מרוצה במידה מועטה מרוצה מאוד הייצוג מבוסס על נתונים מתוך : 2020 , Means & Neisler זאת ועוד, נמצא כי מרבית הסטודנטים ברחבי היבשות השונות היו מרוצים מה הכ נה המקד ימה ו מאי כות ההוראה והתמיכה של הסגל ה אקדמי בקורס . אשר לחלק הגדול שהביע חוסר שביעות רצון, מרביתם ציינו כי הגורם לכך הוא המעבר הלא מתוכנן ללמידה המקוונת ולאו דווקא הפורמט עצמו ( Aristovnik et al . , 2020 ; Means & Neisler , 2020 ) . תרשים 4 מציג את תמונת המצב ברחבי ארצות הברית .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר