ממשבר להזדמנות: תמונת מצב בין-לאומית בהשכלה הגבוהה בתקופת הקורונה

עמוד:10

10 | ממשבר להזדמנות - למידה והוראה במשבר הקורונה בהשכלה הגבוהה בישראל למען האמת, מוסדות רבים לא ניצלו את מלוא היתרונות והאפשרויות הטמונים בה גם לשעת חירום ( 2020 , . Hodges et al ) . לאורך השנים, חוקרים בתחום הלמידה המקוונת והלמידה מרחוק הגדירו מונחים בקפידה, כדי להבחין בין פתרונות שונים שפותחו ויושמו : למידה מרחוק, למידה דיגיטלית, למידה היברידית, למידה ניידת וכדומה ( , Barbour et al . , 2020 ; Irvine 2020 ) . עם זאת, הבנת ההבדלים בין המונחים לרוב לא התפשטה מעבר לעולמם של חוקרות וחוקרים ונשי ואנשי מקצוע בתחום הטכנולוגיה החינוכית וההוראה, ולא נעשה בהם שימוש מדויק . במקרה שלנו, בתקופה מיוחדת זו המאופיינת במשבר הקורונה, המושג 'הוראה מרחוק בשעת חירום' ( Emergency Remote Teaching ) הוא המתאים ביותר ( 2020 , . Barbour et al . , 2020 ; Hodges et al ) . מחקרים רבים חשפו כי למידה מקוונת אפקטיבית נובעת מתכנון קפדני תוך שימוש במודל שיטתי לעיצוב ולפיתוח . תהליך זה נעדר ברוב המקרים בשעות חירום . למידה מקוונת יעילה דורשת השקעה ארוכה בפיתוח מערכת המספקת תמיכה ללומדים ובפיתוח תוכני הלימוד, וזאת בניגוד לתוכן מקוון הנמסר באופן מהיר וזול ( 2015 , Barbour et al . , 2020 ; Branch & Dousay ) . נהוג לציין כי זמן תכנון, הכנה ופיתוח האופייני לקורס אקדמי מקוון מלא הוא שישה עד תשעה חודשים טרם העברתו ( 2020 , . Barbour et al ) . כמעט ואין זה אפשרי שכל חברות וחברי הסגל יהפכו מומחים להוראה ולמידה מקוונת באופן פתאומי . אומנם קיימים משאבים לתמיכה בסגל, אך היקף השינוי הנדרש בבת אחת עלול ליצור עומס על המוסדות השונים, וככל הנראה יעלה על יכולותיהם ליישמו כראוי ( Hodges et al . , 2020 ) . לפיכך חשוב להבחין בין למידה מקוונת אפקטיבית שבשגרה לבין למידה בשעת חירום, הנעשית בחיפזון ובמינימום זמן ועלות . הוראה מרחוק בשעת חירום כרוכה בשימוש בפתרונות הוראה מרחוק בעת משבר, שאלמלא זאת היא הייתה מועברת ברובה פנים - אל - פנים ואף שבה למתכונת זו עם תום המשבר או שעת החירום ( 2020 , . Barbour et al . , 2020 ; Hodges et al ) . הערכת התהליכים של הוראה מרחוק בשעת חירום ברמות השונות מתבקשת לאור המשאבים והמאמצים הרבים שהושקעו בה . תפיסה מוטעית נפוצה היא, כי ניתן להשוות בין תוצרים – בין קורס הנלמד בקמפוס לבין גרסה מקוונת של אותו קורס . הערכה מסוג זה, שמשתמשים בה במחקרי השוואת מדיה ( Media Comparison Studies ) , אינה מספקת לפחות משלוש סיבות : ראשית, כל אחד מהמדיומים משמש אמצעי למסירת מידע, ומדיום אחד אינו בהכרח טוב יותר או גרוע יותר מכל מדיום אחר ; שנית, עלינו להבין טוב יותר את השוני בין המדיות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר