|
עמוד:14
14 | חלוקים וחולקים : מחשבות על הוראת נושאים שנויים במחלוקת בבית הספר מבנה הספר הספר בנוי משני שערים שעוקבים האחד אחר משנהו ומתפתחים זה מתוך זה . היות שהפרקים נשענים על קודמיהם, ראוי לעיין בפרקי הספר על פי סדרם . פרקי השער הראשון מצויים במרחב מחשבת החינוך התאורטית . הם אומנם מבקשים לבסס מן הבחינה התאורטית את ההגיונות הסובבים את העיסוק בנושאים שנויים במחלוקת ציבורית, אך עם זאת, הם נמצאים כל העת במגע ישיר עם המציאות החינוכית . השער כולל חמישה פרקים : בפרק הראשון אנסה להגדיר את המושג "נושאים שנויים במחלוקת" בהקשר החינוכי במטרה ליצור שפה משותפת מובנת לדיון, שכן כדי שיתקיים דיון מהותי ובעל משמעות, המתדיינים צריכים להסכים על מושגי היסוד שעליהם ובעניינם מתנהל הדיון . כפי שנראה בהמשך הדברים, שפה משותפת מעין זו נדרשת בכל עת שמתקיים דיון כיתתי בנושא שבמחלוקת . יש בכך כדי לתקן חוסר בהגדרה מוסכמת שהוא משמעותי בעיניי ושפוגם בשיח הציבורי בנושא זה – תיקון שיש להשלימו בטרם נוכל לעיין בסוגיה שלפנינו . הפרק השני יציג את המטרות החינוכיות המגוונות שמציבים לעצמם התומכים בכניסתם של דיונים בנושאים שנויים במחלוקת ציבורית לכיתות בית הספר . מכיוון שהספר מתייחס לסוגיית הוראתם של נושאים שנויים במחלוקת ציבורית ומתאר אותה כפי שהיא נשקפת מבעד למבטה המיוחד והביקורתי של מחשבת החינוך, ומכיוון שמחשבה פילוסופית - חינוכית ראויה מבקשת יעד או תכלית למעשה ההוראה, הרי שעליי לברר בשלב מוקדם של הדיון מהו הכיוון שאליו מוליכות דרכי העיסוק בנושאים אלה ושאליו מכוונת המורָה . עליי לשאול יחד איתה את שאלת היסוד שנדרשת כאן : לאן בעצם היא מובילה את תלמידיה כשהיא פותחת את דלת הכיתה ומכניסה פנימה נושא שנוי במחלוקת ציבורית ? נדמה לי שההבדל היסודי בין נקודת המבט של מחשבת החינוך, שאתמקד בה, לבין נקודות מבט אחרות שרואות את עצמן כמעשיות יותר וממהרות לתאר את הפעילות הנדרשת לדעתן בכיתה, מודגם בצורה בהירה בדו - שיח שהתקיים בין גיבורת הספר אליס בארץ הפלאות לבין החתול צ'שר שנתקלה בו . במפגש בין השניים שאלה אליס את החתול "התואיל להגיד לי, בבקשה, באיזו דרך עליי ללכת מכאן ? " והחתול השיב לה : "זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע" ( קרול, 1865 / ,1997 עמ' 71 ) . ברוח דברים אלה של החתול הנבון, הגישה שאנקוט בפרק זה תבקש להתחיל בבירור היעד החינוכי : מהי בכלל מטרתנו בהוראת נושאים שנויים במחלוקת ציבורית ?
|
|